Viaplay haluaa profiloitua yksittäisten maiden sijaan pohjoismaisen sisällön tuottajaksi, sanoo Suomen markkinoinnista ja myynnistä vastaava Sanna Reunanen.

"Meillä on hybridituotantoja, jotka ovat puolittain suomalaista tuotantoa tai niissä on suomalaisia näyttelijöitä", Reunanen sanoo.

"Cold Courage -sarjan roolitus on loppusuoralla ja tuotanto alkaa pian", kertoo puolestaan Viaplayn ohjelmajohtaja Fredrik Ljungberg.

Suomalaisia on mukana myös muissa Viaplayn uusissa tuotannoissa, mutta niistä yhtiö kertoo vasta ensi vuonna.

Alkuperäissarjoja Viaplaylla on ulkona 14, tuotannossa 25 ja vuoteen 2021 ulottuvassa kehitysputkessa 52. Nordic Entertainment Group iin kuuluva yhtiö ei kerro tilaajamääriään eikä Suomen liiketoiminnan tunnuslukuja.

"Haluamme olla suurin pohjoismaisen draaman tarjoaja vuonna 2020", Ljungberg sanoo.

Parhaat tarinat Suomesta ja Norjasta

Viaplaylla on Ljungbergin mukaan kehitysvaiheessa 15 suomalaislähtöistä tarinaa. Hänen mielestään parhaat tarinat tulevat nykyään Norjasta ja Suomesta.

"Nordic wonderin luoneet tanskalaiset pelaavat varman päälle ja toistavat samaa kaavaa", Ljungberg sanoo.

Hänen mielestään suomalaistarinat ovat liian isoja jäädäkseen vain pohjoismaisille markkinoille.

"Haluamme viedä suomalaiset tarinat maailmalle lisäämällä niihin kansainvälistä otetta unohtamatta niiden alkuperää", hän jatkaa Kauppalehden haastattelussa.

Ljungbergin mukaan suomalainen nordic noir, kuten Karppi ja Sorjonen, on tehty liian paikalliseen markkinaan ja liian perinteiseen tyyliin.

"Ihmiset odottavat isompaa mittakaavaa ja heidän odotuksensa kasvavat jatkuvasti", hän sanoo.

Vaikka kansainväliset markkinat ovat alkaneet sietää tekstitystä hitusen paremmin, toistaiseksi vain tanskaan on vähitellen totuteltu.

"Ruotsalaisille, norjalaisille ja suomalaisille kieli on rajoite. Englanti mahdollistaa sen, että tarina niin sanotusti kykenee matkaamaan", Ljungberg sanoo.

Hän kuvailee suomalaisenglantilaista Cold Courage -sarjaa high end -tuotannoksi, mikä tarkoittaa laatua ja keskimääräistä korkeampia tuotantokustannuksia. Viaplayn sarjojen tuotantokustannusten haitari on 5 miljoonasta eurosta 20 miljoonaan. Hintalappu riippuu paljolti sarjojen sisällöstä ja siitä, kuinka paljon räiskettä niissä on.

Ljungberg uskoo, että kun suoratoistomarkkinan hurja kasvu tasoittuu, suomalaiskuluttaja on valmis maksamaan 2-4 videopalvelusta.

Tutkimusyhtiö S&P Global Market Intelligence arvioi eurooppalaisen suoratoistomarkkinan kaksinkertaistuvan 6,8 miljardiin euroon vuoteen 2022 mennessä.

"Pelikenttä meidän ja esimerkiksi Netflix in ja Amazon in välillä selkenee, kun palvelut ovat asemoituneet kunnolla ja erottautuvat toisistaan. Meidän roolimme on pohjoismaisessa alkuperäistuotannossa."

Synkkä maailma vaatii vastapainoksi kevyttä viihdettä

Kansainvälisessä markkinassa nosteessa ovat Ljungbergin mukaan kevyet ja hauskat sarjat.

"Niin tuppaa käymään, kun maailma synkkenee. Ihmiset haluavat kevyttä viihdettä. Sama tarve on tulossa pohjoismaisille markkinoille ja meidän olisi pitänyt nähdä se jo neljä vuotta sitten."

Metoo-liike ei Ljungbergin mukaan iskenyt Viaplayhin, koska yhtiön arvomaailma on kunnossa. Viaplay julkaisee ensi vuonna Heder-sarjan, jossa pääosassa on vain naisia.

"Se ei ole me too -show, mutta keskustelu asiasta näkyy sarjassa. Markkinassa on käynnissä muutos, jossa ei pelata varman päälle vaan uusia kykyjä nostetaan esiin", Ljungberg sanoo.

Urheilu on Viaplaylle tärkeä kipailuvaltti. Viaplayn salkussa ovat muun muassa Englannin Valioliiga, Saksan Bundesliiga, Major League Baseball, NHL, KHL, Euroliiga, NFL, Nascar, European Tour ja UFC-otteluita. La Liga siirtyi Suomessa C Moren valikoimaan.

Huuhkajat siirtyy Yleltä Viasatin talliin. Mainosrahoitteinen Viafree näyttää kaikki jalkapallon A-maajoukkueen ottelut. Viafree näyttää myös Miss Suomi 2018 -kilpailun.