Brändit

Laura Kukkonen 12.11.2018 15:21

Victoria's Secret -pomo sai somen hiiltymään – pyysi lopulta anteeksi puheitaan transsukupuolisista malleista

JASON SZENES / EPA
Victoria's Secretin muotinäytös on brändille tärkeä markkinointiteko. Näytöksessä esiintyvät naismallit ovat tyypillisesti erittäin treenattuja. Kuvassa malli Grace Bol poseeraa catwalkin päässä.

Victoria's Secretin muotinäytös jäi tänä vuonna markkinointijohtaja Ed Razekin ajattelemattomien kommenttien varjoon.

Alusvaatebrändi Victoria's Secret tunnetaan näyttävien alusasujen ja kosmetiikkatuotteiden lisäksi vuosittaisesta muotinäytöksestään, eli Victoria's Secret Show'sta. Näytöksessä catwalkilla astelevat mallit tai "enkelit" ovat tyypillisesti hyvin pitkiä ja laihoja. Monet VS-mallit ovatkin kertoneet myös julkisuudessa siitä, miten he ylläpitävät vartalonsa muotoa työtään varten.

Viime viikolla järjestetty Victoria's Secret Show sai kuitenkin yhtiön kannalta epämieluisaa huomiota brändin omistavan L Brandsin markkinointijohtajan Ed Razekin Voguelle antamiensa kommenttien vuoksi.

Razek muun muassa kommentoi Rihannan muotibrändi Savage x Fentyn näytöstä, jossa esiintyi jopa kaksi raskaana olevaa mallia. Toinen heistä kertoi jälkikäteen, että hänen synnytyksensä oli jo käynnistynyt sinä aikana, kun hän käveli catwalkilla. Razek totesi, että Victoria's Secret ei aio tuoda lavalle raskaana olevia naisia, koska siitä syntyisi kritiikkiä.

Lisäksi Razekilta kysyttiin transsukupuolisten ja plus-kokoisten mallien asemasta ja mukaanottamisesta muotimaailmaan.

"Jos kysyt, olemmeko harkinneet transsukupuolisia malleja tai tarkastelleet plus-kokoisen mallin ottamista mukaan show'hun, niin olemme", Razek sanoo. Myöhemmin haastattelussa hän toteaa: "Joten se menee niin, että miksi ette tee kokoa 50, tai kokoa 60? Tai miksi ette tee 24:ä?" viitaten VS:n rajoitettuun kokovalikoimaan tuotteissaan. "Meiltä kysytään, miksei show tee sitä tai tätä. Pitäisikö show'ssa olla mukana transseksuaaleja? Ei. Ei, en usko että pitäisi. No miksi? Koska show on fantasiaa. Se on 42-minuuttinen viihdespesiaali."

Yleisö ei ottanut Razekin kommentteja hyvin vastaan. Sosiaalisessa mediassa nousi kritiikkimyrsky. Monet ihmiset näkivät, että Razek väheksyy potentiaalisia asiakasryhmiä. Kohusta kertoivat niin Vanity Fair kuin BBC.

Lopulta Victoria's Secret julkaisi anteeksipyynnön Razekilta. Siinä Razek väittää, että brändi voisi palkata transsukupuolisia malleja. Monet sosiaalisen median käyttäjät eivät purematta nielleet tätä anteeksipyyntöä.

Victoria's Secret toimii maailmanlaajuisesti 80 maassa. Suomeen brändi perusti ensimmäisen oman liikkeen syksyllä 2015.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö