Huippukokous

Ville Perttula 19.7.2018 13:18 päivitetty 19.7.2018 13:46

"Viestimme oli, että Suomessa homma toimii" – Ulkoministeriön mukaan Suomi sai eniten mediahuomiota Yhdysvalloissa

Kimmo Brandt
Ulkomaisille toimittajille oli Finlandia-talolla lämmin sauna saunomista ja kylmä sauna haastatteluja varten.

Ulkoministeriön mukaan huippukokous oli yksi Suomen näkyvimpiä hetkiä maailman medioissa. Suomen maakuvaa pönkittivät ulkomaisten toimittajien some-postaukset.

Ulkoministeriön teettämän mediaseurannan mukaan verkkomediat tuottivat yhteensä 281 437 verkkomediaosumaa kesäkuun 26. päivän ja heinäkuun 17. päivän välisenä aikana.

Kyse on artikkeleista, joissa mainitaan Helsinki tai Suomi sekä Trump ja-tai Putin. Suurin piikki ulkoministeriön mukaan mediaosumissa oli luonnollisesti Donald Trumpin ja Vladimir Putinin tapaamispäivänä tämän viikon maanantaina ja tapaamisen jälkeen tiistaina.

Eniten aiheesta kirjoitettiin Yhdysvalloissa, jossa tuli yli 95 000 osumaa. Venäjällä mediaosumia kertyi 20 500, Isossa-Britanniassa 16 500 ja Saksassa 13 000.

Ulkoministeriön maakuvayksikön päällikkö Petra Theman kertoo, että huippukokous oli yksi Suomen näkyvimpiä hetkiä maailman medioissa.

Ulkoministeriön mukaan Suomen nyt saamaa huomiota voi voimme verrata esimerkiksi Suomi-emojeihin, joista on tähän mennessä tehty noin 5 000 verkkoartikkelia.

Suomen maakuvaa pönkittivät erityisesti ulkomaisten toimittajien some-postaukset. Huomiota saivat muun muassa lehdistökeskuksessa jaetut mansikat ja mukavat suomalaiset poliisit.

Themanille itselleen mieleen jäi yhdysvaltalaisen CNN:n uutiskanavan toimittajan Anderson Cooperin Instagram-postaukset.

Themanin mukaan Suomen saamaa mediajulkisuutta on vaikea, ellei jopa mahdotonta ostaa tai suunnitella etukäteen.

”Suomi 100 -projektissa huomio jakautui eri tavalla. Ei tätä voi verrata kampanjoihin tai some-ilmiöihin. Monet isot mediavaikuttajat laittoivat positiivista viestiä Suomesta. Kyllä tämä nousee erikoistapaukseksi.”

Suomen medianäkyvyyttä lisäsi yritysten aktiivinen oma kampanjointi, jonka puolesta Theman kertoo puhuneensa pitkään. Esimerkiksi Helsingin Sanomat kampanjoi lehdistönvapauden puolesta tapaamisen aikana. Kampanja on saanut paljon kansainvälistä mediahuomiota.

Helsinki 2018 -tapaamisen teemoina olivat toimivuus ja tehokkuus. Themanin mukaan teemat ilmentyivät hyvin Finlandia-talolle perustetussa lehdistökeskuksessa, joka sai toimittajilta kehuja sosiaalisessa medissa.

Tapahtuman lehdistöjärjestelyt kustansivat ulkoministeriölle noin miljoona euroa, arvioi ministeriön viestintäjohtaja Jouni Mölsä maanantaina. Themanin mukaan saatuun huomioon nähden investointi kannatti.

”Se on mennyt suomalaisiin palkkoihin ja yrityksiin. Se raha ei ole lähtenyt täältä mihinkään.”

Maakuvan kannalta negatiiviselta kalskahtava suomettuminen nousi esiin New York Timesin toimittajan Roger Cohenin mielipidekirjoituksessa ennen maanantain huippukokousta. Cohenin kirjoitus ei kuitenkaan kohdistunut Suomeen vaan se käsitteli suomettunutta Trumpin hallintoa. Hänen mukaansa Trump ei halua asettua poikkiteloin Putinia vastaan.

”Suomettumiskysymykset eivät ole tänä päivänä meille maakuvan kannalta ongelma, koska olemme sinut itsemme ja turvallisuuspoliittisten valintojemme kanssa. Meistä on itsestään selvää, että Suomi kuuluu Euroopan unioniin ja länteen. Suomettumisesta puhutaan historiallisessa kontekstissa. Emme me siitä hätkähdä.”

Ulkoministeriö yritti samalla muistuttaa toimittajia muun muassa pohjoismaisesta designista ja Suomesta matkailumaana. Themanin mukaan ulkoministeriöllä ja Helsingin kaupungilla oli valmius järjestää esimerkiksi kiertoajeluita toimittajille. Kiertoajeluita ei kuitenkaan järjestetty, mikä oli Themanin mukaan arvattavissa.

Mallia Helsinki 2018 -huippukokoukseen haettiin Singaporesta, jossa järjestettiin Trumpin ja Pohjois-Korean diktaattorin Kim Jong-unin tapaaminen kesäkuussa.

”Tiedustelimme etukäteen Singaporesta, miten paljon huippukokoukseen osallistuvia toimittajia kiinnostavat muut aiheet kokouksen lisäksi. Kiinnostus järjestettyyn maakuvaohjelmaan oli Singaporessa aika rajattua eli harvat toimittajat olivat jääneet kirjoittamaan muista Singaporeen liittyvistä aiheista."

"Tiedän, että täällä Suomessa muutama toimittaja lähti tutustumaan Turkuun ja Porvooseen.”

Theman korostaa, että maakuvan yksi tehokkaimmista työkaluista on vierailu Suomeen.

”Mitä useampi täällä on itse käynyt, sen parempi. Viestimme oli, että Suomessa homma toimii.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö