Viestintä

M&M 17.10.2017 13:31 päivitetty 17.10.2017 15:07

Viestintä nousi Suomen kannattavimpien alojen kärkikastiin

Meeri Utti
Drumin toimitusjohtaja Maija Tommila.

Viestintä on noussut kannattavimpien alojen kärkisijoille muiden korkean osaamisen palveluiden joukkoon, kertoo Kauppalehti.

Asianajotoimistot osaavat tunnetusti hinnoitella palvelunsa hyvin. Ala pysyy vuodesta toiseen kannattavimpien yritysten vertailussa kärjessä. Ykkösenä ovat kääntäminen ja tulkkaus. Kolmantena on tilintarkastustoimiala.

Suhdetoiminta- ja viestintäpalvelut ovat kohonneet Kauppalehden selvityksessä sijalle neljä tilintarkastuksen ja kääntämispalveluiden perään. Viimeiset kolme vuotta viestintäala onkin ollut hyvin vahvassa kasvussa.

”Kun perustimme viestintätoimisto Drumin 13 vuotta sitten, ajatuksena oli, että digitaalisuus avaa uusia mahdollisuuksia ja niin on tapahtunut. On tullut uudenlaisia sisältöjä ja uusia sosiaalisen median kanavia. Viestintä on monimutkaistunut”, sanoo Drumin toimitusjohtaja Maija Tommila Kauppalehdessä.

Kun suomalaisyritys keskimäärin kasvoi Suomessa viime vuonna kolme prosenttia, kasvoivat viestintäalan yritykset lähes kymmenen prosenttia. Sijoitetun pääoman tuotto on myös ollut vahvaa. Viestintä hyötyy digitalisaation megatrendistä.

Tommilan mukaan viestintäbuumin takana on osittain tarjonnan lisääntyminen.

”En usko, että kilpailu syö katteita, vaan tuo mainetta ja lisää bisnestä alalle.”

Drumin kannattavimmat asiakkuudet ovat kokonaisvaltaisia konseptointeja, eli palvelukokonaisuuksia, joihin kuuluu sekä viestintää että markkinointia eri kanavissa.

Viestintäpalvelut käyvät kaupaksi myös siksi, että viestintäosastojen resurssit ovat pienentyneet.

Alan buumissa ovat kasvaneet myös Ellun Kanat, Miltton, Pohjoisranta Burson Marsteller, Tekir ja lukuisat pienemmät viestintätoimistot.

Lue koko artikkeli Kauppalehdestä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö