Viestintä

Ville Perttula 29.1. 16:31 päivitetty 29.1. 16:34

Viestintäasiantuntijat pitävät Esperi Caren tilannetta vakavana – "Joskus myös henkirikoksen tehnyt rikollinen vaihtaa nimeään"

Antti Nikkanen
Hoivayhtiö Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni irtisanoutuu.

Kriisiviestintäasiantuntija Katleena Kortesuo arvioi, että Esperi Caren pitää uudistua jo tämän kevään aikana pelastaakseen maineensa.

Hoivayhtiö Esperi Carea ympäröivä kohu on aiheuttanut kolhun yhtiön maineeseen. Perjantaina Valvira keskeytti Kristiinankaupungissa sijaitsevan Esperi Caren hoivayksikön toiminnan laiminlyöntien vuoksi. Yhden hoivakodin asiakkaan epäillään kuolleen hoitovirheen takia ja kolme asiakasta on toimitettu terveyskeskushoitoon tai kuntoutusosastolle.

Somekohuista kirjan kirjoittanut Netprofilen viestintäkonsultti Sallamaari Muhonen toteaa, että Esperi Caren kriisi on vakava. Muhonen kuvailee yhtiön tilannetta toiminnan kriisiksi.

”Ei ole kysymys pelkästään mainekriisistä, joka olisi viestinnän kuorrutuksella hoidettavissa. Tämä on äärimmäisen vakava kriisi”, Muhonen kertoo M&M:lle.

Sallamaari Muhonen

Esperi Care on reagoinut tilanteeseen nopeasti, mutta Muhosen mukaan yhtiö ei ole kuitenkaan osoittanut myötätuntoa sen asiakkaita kohtaan.

”Se on merkille pantavaa. Tuolla tasolla pitäisi olla valmiudet muistaa myös asiakkaat, mutta tavallaan tässä tapauksessa maksava asiakas on kunta. Ulkopuolisten silmin asiakkaita ovat hoivakodin asiakkaat.”

Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni ilmoitti irtisanoutumisestaan aamulla. Tiedotteessa Aarnio-Isohanni kertoo olevansa pahoillaan, että henkilöstöasiat ovat jääneet häneltä liian vähälle huomiolle. Aarnio-Isohanni myös pahoitteli Esperi Caren henkilöstön kannalta ikävää tilannetta.

”Miksei sitä pahoitella, miten hoivan asiakkaita kohdellaan? Ei tarvitse olla nobelisti oivaltaakseen, että me muut tarkastelemme tätä hoivan asiakkaiden kautta eikä kunnan ja Esperi Caren välisen asiakassuhteen kautta”, Muhonen toteaa.

”Mutta se on helposti uskottavissa, että toimitusjohtajan fokus on ollut yrityksen kasvussa ja kannattavuuden parantamisessa. Voi olla, että hän on ollut hyvinkin rehellinen siinä, että hänellä ei ole ollut aikaa katsoa, miten homma siellä pelittää. En minä häntä valehtelijaksi sanoisi. Toinen kysymys on se, miten kasvavassa yrityksessä hallitaan yrityskulttuuria”, Muhonen jatkaa.

Katleena Kortesuo | Kuva: Pekka Karhunen

Kriisiviestinnän asiantuntija Katleena Kortesuo näkee toimitusjohtajan irtisanoutumisen vastuunkantamisena. Kortesuo arvioi mainehaitan olevan vakava mutta ei tappava. Yrityksellä saattaa olla edessään esimerkiksi nimenvaihto.

”Koska toimitusjohtaja eroaa, on tilanne pelastettavissa. Yhtiön pitää laittaa toimintamallinsa strategiasta lähtien uusiksi. Yhtään en ihmettele, jos yritys vaihtaa nimeään tai fuusioituu toiseen.”

”Joskus myös henkirikoksen tehnyt rikollinen vaihtaa nimeään, tässä on samanlainen tilanne. Uutta nimeä tarvitaan myös silloin, kun lähdetään tekemään täysin uudenlaista toimintaa. Haluan korostaa, että nimen vaihtaminen ei ole valheellista toimintaa. Uusi nimi tarkoittaa myös sitä, että yhtiö lähtee mylläämään koko olemassaolonsa syytä uusiksi”, Kortesuo jatkaa.

Myös Muhonen uskoo, että yhtiö on pelastettavissa, jos se lähtee muuttamaan toimintaansa merkittävästi ja tekee sen näkyvästi.

"Heidän pitää tuoda oma tilanteensa avoimesti esiin. Se on aikamoinen savotta. Koska he eivät ole pörssiyhtiö, jännä nähdä, saavatko he hyvän poljennon tekemiseensä."

Esperi Caren täytyy Kortesuon mukaan määritellä toimintansa täysin uudelleen yhdessä työntekijöiden kanssa.

”Muutoksia pitää tapahtua jo kevään aikana, sillä asiakkaat voivat valita myös jonkin toisen hoivakodin. Esperillä pitää olla tarjottavaa jo ennen kesälomia.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö