TUTKIMUKSET

Mattias Erkkilä 15.3.2007 09:31 päivitetty 4.2.2016 09:24

Viestintätoimistojen kasvu jatkuu

Markkinointiviestintätoimistojen Liiton teettämän asiakastutkimuksen mukaan viestintätoimistoilla on edessään vähintään yhtä valoisa vuosi kuin edellinen oli. Vain seitsemän prosenttia kyselyyn vastanneista ilmoitti vähentävänsä viestintäpanostuksiaan ja 33 prosenttia puolestaan ilmoitti lisäävänsä.

Myös toimistojen vastaajilta saama kouluarvosanan keskiarvo nousi aavistuksen. Nyt vastausten keskiarvo oli 8,25, kun se vuonna 2005 oli 8,18.

Palvelutarjonnassa selvä ykkönen oli mediaviestintä, jota oli ostanut 69 prosenttia vastaajista. Sen sijaan viestintätoimistojen myyntipuheissa vahvasti esiintyvää konsultointia oli oman käsityksensä mukaan ostanut vain 48 prosenttia vastaajista. Kolmanneksi suosituin palvelu oli julkaisutyö. Koulutus ja tutkimus eivät sen sijaan avanneet kuin noin joka kymmenennen vastaajan lompakon.

Toimintatapojen arvioinnissa viestintätoimistot pärjäsivät kauttaaltaan hyvin. Parhaat pisteet tulivat yhteistyökyvystä, aikataulujen pitävyydessä ja yhteyshenkilön pysyvyydessä. Vapaissa kommenteissaan vastaajat toivoivat kuitenkin enemmän aloitteellisuutta ja omia ideoita.

Tutkimuksen teki Target Interactive ja siinä oli mukana 18 viestintätoimistoa.