>> Euroviisujen pääsponsorille, Teliasoneralle viisut olivat ainakin Suomessa menestys. Tukkuun toimitetut kännykkäpaketit loppuivat. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuluttajille myytiin tuhansia kännykkäpaketteja. Paketeissa oli kännykkänä Nokian N95 ja kaikki 42 viisubiisiä.

Samaan syssyyn Sonera uudisti liittymiään. Jäljellä on vain yksi, Minun Sonera, johon on teknisesti paljon helpompi liittää uusia ominaisuuksia ja palveluita kuin vanhoihin liittymiin. Kaupankäynnin teknisiä esteitä poistamalla Sonera toivoo lisäävänsä myyntiä.

- Minun Sonera lanseerattiin 25. huhtikuuta ja sen myynti on käynnistynyt paremmin kuin odotimmekaan, markkinointijohtaja Minna Pajala kertoo.

Jalkauttaminen maksaa

Soneralla ei ole vielä tehty yhteenvetoa viisujen kannattavuudesta. Ykkössponsorin paikasta rapsahti miljoonaluokan lasku ja brändin jalkauttaminen maksaa sekin.

Viikoilla 18-19 Soneran euroviisuvetoinen mainonta oli huomatuinta.

- Tosin vain 13 prosenttia 15-44-vuotiaista muisti nähneensä Soneran mainontaa noiden viikkojen aikana. Tämä on panostukseen nähden vaatimaton tulos, Media­comin toimitusjohtaja Bengt Lindström arvioi.

Alkuvuonna Teliasoneran mainonnan huomasi jopa viidennes 15-44-vuotiaista.

Viisut naisten suosikki

Helmikuun lopulla ja maaliskuussa Teliasonera kiihdytti mainontaansa. Pelkästään televisiossa yhtiön mainonta ponkaisi parhaimmillaan lähes 1 000 trp:n tasolle. Tästä huolimatta mainonnan spontaani muistaminen laski.

- Olemme tästä tietoisia. Kokonaismuistaminen olisi voinut olla korkeampaa. Tässä vaiheessa olimme muuttamassa kokonaiskonseptia, joka ei vielä mennyt perille, Pajala sanoo.

Helmi- ja maaliskuussa kampanja pyrki aktivoimaan kuluttajat käyttämään uusia 3g-palveluja.

- Tiesimme, ettei tässä tavoiteta koko kansaa, Pajala myöntää.

Mediacomin tekemän selvityksen mukaan lätkä kiinnosti suomalaisia miehiä selvästi enemmän kuin Euroviisut. Naiset puolestaan olivat tykästyneempiä viisuihin. Kaikista vastaajista liki viidenneksen mielestä molemmat olivat yhtä kiinnostavia.