Linköping

Valtiotieteiden maisteri Jan Lewenstam illa, 30, on hieman tavallisesta poikkeava PR-tehtävä: hänen pitäisi onnistua viestimään Suomen medialle ja sitä kautta puolustusvoimille ja hallitukselle, että Suomen kannattaa tilata Ruotsista kuutisenkymmentä Saab-yhtiön JAS 39 Gripen E -monitoimihävittäjää.

Kaupan arvo voi olla yhdeksän miljardia euroa. Myyntiaikaa on vuoteen 2021.

Viestintätoimisto Miltton in Saabille värväämä Lewenstam ei toki joudu edustamaan yksin, vaan taustalla on koko Saab Group in viestintäosasto. Sen johtaja Sebastian Carlsson on toiminut muun muassa Ruotsin entisen pääministerin Fredrik Reinfeldt in tiedotuspäällikkönä, joten hän tietää miten poliitikkojen kanssa on toimittava.

Missään tapauksessa viestinnässä ei saa antaa vaikutelmaa, että valmistaja yrittäisi painostaa tai lobata ketään - Carlssonkin sanoo, ettei hän voi sietää lobbareita. Lopullisen valinnan tekevät poliitikot perustelevat päätöksensä aikanaan koneen sotilasteknisellä suorituskyvyllä.

Kaikki tietävät kuitenkin, että politiikka vaikuttaa taustalla. Jotkut poliitikot ovat jo liputtaneet Gripenin puolesta, vaikka koneen Suomelle tarjottu E-malli ei ole vielä edes lentänyt muuten kuin kehitysversioina.

Lewenstam vei pari viikkoa sitten joukon toimittajia seuraamaan Gripen E:n ensiesittelyä Linköpingissä Saabin tehtailla. Kutsuvieraiden joukossa oli kenraaleja eri puolilta maailmaa, Suomesta ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri. Kolmipäiväiseen roll out -tapahtumaan kuului juhlapuheita ja -aterioita sekä hiljattain uusitun Gripen C:n taitolentonäytös. Itse päähenkilö Gripen E esiteltiin vain auditorion näyttämöllä euroviisutyyliin.

Viime aikoina tiivistynyt Suomen ja Ruotsin turvallisuuspoliittinen yhteistyö saattaa helpottaa Lewenstamin, Milttonin ja Saabin urakkaa, mutta hävittäjäpeli on kaikkea muuta kuin ohi.

Myös kaksi muuta hävittäjäkoneita valmistavaa yritystä on rakentamassa verkostojaan Suomeen: yhdysvaltalainen Lockheed Martin myy uusia F-35 Lightning II -hävittäjiään viestitätoimisto Hill+Knowlton in avustuksella, ja länsieurooppalaisen Eurofighter Typhoonin valmistajista BAE Systems käyttää viestintätoimisto Kaiku Helsinki ä.

Saab, Lockheed ja BAE ovat värvänneet avustajakseen myös kokeneita sotilasilmailun asiantuntijoita, jotka tuntevat Suomen puolustusvoimien ja erityisesti ilmavoimien toimintaa.

Kaksi tarjokasta, Rafale-hävittäjää valmistava Dassault Aviation sekä F-18 Super Hornetia valmistava Boeing eivät ole vielä valinneet Suomesta vakituista viestintäpartneria, mutta ne seuraavat tilannetta omien verkostojensa avulla.

Kaikkiin hävittäjävaihtoehtoihin liittyy turvallisuuspoliittinen näkökulma: Gripen edustaa pohjoismaista yhteistyötä, F-35 on selkeästi atlanttisen Nato-yhteistyön kone, samoin kuin Super Hornet. Rafale ja Typhoon puolestaan edustavat länsieurooppalaista Nato-yhteistyötä.

Viestintäjohtaja Lewenstamilla ja Saabilla on seuraava näytön paikka 17. kesäkuuta Kuopion kansainvälisessä lentonäytöksessä, jossa Gripen C:n on taas tarkoitus näyttää osaamistaan. Myös muille hävittäjätarjokkaille on suunnitteilla näytöstilaisuuksia Suomessa.

Lue lisää hävittäjähankinnasta uusimmasta Markkinointi&Mainonnasta.