Häh?

"Joisitko vähemmän alkoholia, jos tämä mainos kiellettäisiin?", kysyy JCDecauxin bussipysäkkikampanja. Se on tehty yhteistyössä Bob Helsingin kanssa herättämään keskustelua sosiaali- ja terveysministeriön lakiesityksestä, jolla halutaan rajoittaa mietojen alkoholijuomien mainontaa. Kampanjaa on kritisoitu muun muassa Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. Facebookiin sille perustettiin vastasivusto Minä joisin vähemmän, jonka takana ovat päihdetyöjärjestöt A-Kiltojen Liitosta Youth Against Drugsiin.

Alkoholin mielikuvamainonnan rajoittamista on perusteltu sillä, että ulkomainoksille altistuvat myös alaikäiset. Facebookissa ehdotettiinkin osuvampaa mainostekstiä: "Joisivatko lapsesi vähemmän, jos tämä mainos kiellettäisiin?" Miltä se kuulostaisi, JCDecauxin toimitusjohtaja Klaus Kuhanen?

Aina voi saivarrella, mutta kampanja kohdistuu aikuisiin, koska lasten ei pitäisi edes saada alkoholia mistään. Hämmentävän usein sitä heille hankkivat täysi-ikäiset, jopa omat vanhemmat. Yhteiskunta ei halua valistuksella puuttua tähän asiaan, vaan sen sijaan lähdetään faktoista piittaamatta tarkoitushakuiseen politikointiin ja hätävarjelun liioitteluun. Otetaan esimerkiksi Norja: sen jälkeen kun alkoholin mainonta on kielletty totaalisesti, kulutus on kasvanut. Siihen ei kukaan ota kantaa. Kun markkinointia rajoitetaan, kilpailu siirtyy hintoihin, ja hintojen lasku tutkitusti vaikuttaa etenkin nuorten ostopäätöksiin.

Poikkeapolulta.fi-blogi kritisoi kampanjaa otsikolla "Mainostaja väittää ettei mainonta toimi". Torjuit kyseenalaistuksen Facebookissa kommentoimalla, että mietojen alkoholijuomien markkinat ovat kypsät, joten kilpailu ei lisää kokonaiskulutusta vaan eri tuotteet kilpailevat keskenään markkinaosuuksista. Onko tähän jotain lisättävää?

Ehkä ammattilehden lukijat ymmärtävät mainonnan vaikutusten monitahoisuuden paremmin kuin joku blogikirjoittaja. Lisäksi se on fakta, että alkoholin mainontaan käytetty raha ei lisää kokonaiskulutusta. Siitä on tutkittuja euromääriä ja myyntilukuja koko 2000-luvulta.

Aikoinaan tupakkamainonnan kieltämistä vastustettiin samoilla argumenteilla. Mikä on henkilökohtainen kantasi: pitäisikö sekin sallia?

Tupakkalaki on mikä on, joten en halua kommentoida tätä sen enempää.