Ruby Zin -viinin viime syksyn menestyksekästä sosiaalisen median kampanjaa jatketaan tänä kesänä, tällä kertaa yhdessä laulaja Kaija Koon kanssa.

Viime kesänä Suomen-markkinoilla lanseeratun punaviinin kohderyhmää ovat yli 30-vuotiaat, hauskanpitoa ja rockia rakastavat naiset. Syksyllä kohderyhmän huomiota tavoiteltiin Selvänäkijä-kampanjalla, jossa viinin erilaisia käyttötilanteita ja kohderyhmälle ominaisia teemoja tuotiin esiin Tarot-kortteja kääntämällä. Korteilla annettiin reseptejä vauhdikkaaseen tyttöjen iltaan, sinkkunaisille ja rentoutumiseen.

Viinimarkkinoinnissa on yleensä totuttu viestimään viinin ominaisuuksista, kuten mausta tai tanniineista, tai ruoasta, resepteistä tai viinin valmistuksesta. Kuluttajien ja alan välille jää helposti kuilu, jos kuluttajat eivät koe viinimaailman kieltä omakseen.

”Halusimme lähteä eri suuntaan”, sanoo Ruby Zinin kampanjan tehneen markkinointitoimiston Insaitin luova johtaja ja perustaja Lauri Puustjärvi.

”Oivalsimme, että viiniala ei puhu kuluttajan kanssa samaa kieltä. Jos viini osaisi puhua, se puhuisi kohderyhmäänsä kiinnostavista asioista, kuten deittailusta, ystävyydestä tai vinkeistä arjen kohottamiseen. Se ei puhuisi jäännössokerista”, Puustjärvi sanoo tiedotteessa.

Kohderyhmää kiinnostava persoona

Myös kesän 2020 kampanjassa nähdään mystiikkaa ja viinin parissa viihtymistä, mutta tällä kertaa kortteja kääntää ja ennustuksia lausuu Kaija Koo. Selvänäkijä -kampanja alkoi 7. heinäkuuta Instagramissa ja Facebookissa sekä Ruby Zinin nettisivuilla.

Tuoreen kampanjan keskeisin tavoite on assosioida Ruby Zin tunnistettavaan, kohderyhmää edustavaan hahmoon, joka omalla persoonallaan tekee viinistä mielenkiintoisen. Niinpä kampanjakasvoksi valittiin Kaija Koo, joka viinimaahantuoja Vinumin tuotepäällikön Jani Riskin mukaan edustaa persoonansa puolesta täydellisesti Ruby Ziniä.

”Haluamme antaa viinillemme tunnistettavan luonteen ja äänen ja tehdä siitä aidosti relevantin käyttäjilleen. Kaijan lukemana ennustukset tihkuvat mystiikkaa, ja hänen läsnäolonsa todella kruunaa kampanjan”, Riski hehkuttaa tiedotteessa.

Kampanja toteutettiin yhteistyössä Kaija Koon levy-yhtiön Warner Music Finlandin kanssa.

Lisäys 16.7. kello 9:29, lisätty tämän vuoden kampanjan video Instagram-upotuksena.