Mainostoimisto Marvelousin ideoima konsepti on toteutettu yhdessä yritysvalokuvaukseen erikoistuneen Tailorframen kanssa.

Siinä laivaan nousua odottavat asiakkaat voivat kuvauttaa itsensä green screen -tekniikalla toteutetussa kuvauspisteessä ilmaiseksi ja jakaa kuvat suoraan omiin somekanaviinsa.

Kuvamaailmat ja taustat vaihtuvat säännöllisesti Viking Linen kampanjoiden tai teemojen mukaan.

Viking Linen Development Manager Lotta Lindroos kertoo, että yritys haluaa kokeilla markkinoilla olevia uutuuksia asiakkaiden viihtyvyyden kehittämiseksi.

”Monesti laivan lähdön odottaminen terminaalissa saattaa olla hieman pitkäveteistä. Siksi teimme aikoinaan eräänlaisen family gate -ratkaisun. Siinä yhteydessä havaitsimme, että ihmiset pysähtyivät ottamaan kuvia. Halusimme viedä tämän ajatuksen vielä hieman pidemmälle”, Lindroos kertoo M&M:lle.

Uusi juttu Suomessa

Green screen tarkoittaa muun muassa elokuva-alalta ja opetusmaailmasta tuttua teknologiaa, jossa alkuperäiseen tyhjää taustaa vasten otettuun valokuvaan voi jälkikäteen yhdistää elementtejä, joita ei kuvaushetkellä voi käyttää.

Näin kuvattavan voi sijoittaa esimerkiksi New Yorkin vapaudenpatsaan viereen tai lyömään kättä suosikkijalkapalloilijansa kanssa.

Terminaalissa sijaitseva amerikkalaisvalmisteinen kuvauslaitteisto tarjoaa sisäänrakennetusti mahdollisuuden green screen -kuville, hidastetuille videoille, valomaalaukselle sekä GIF-animaatioille.

”Sama järjestelmä on käytössä muun muassa Universalilla, Spotifylla ja Showtimella. Tämä nyt Viking Linella käytössä oleva on ensimmäinen laatuaan Suomessa”, kertoo Jere Hietala Tailorframelta.

Lotta Lindroosin mukaan Viking Linen Helsingin terminaalin kautta kulkee vuosittain lähes kaksi miljoonaa asiakasta.

”Siellä ilo seilaa -konseptimme mukaisesti haluamme tarjota asiakkaillemme iloista ajanvietettä jo terminaalista alkaen”, kertoo Lindroos.

Pilotin onnistuessa tavoitteena on monistaa kuvapalvelu asiakkaiden iloksi muihinkin Viking Linen terminaaleihin.

Helsingin Sataman Head of Passenger Services Development Marika Pauli toteaa, että osana matkustajakokemuksen ja elämyksellisyyden lisääminen kaikissa terminaaleissa on osa Helsingin Sataman strategiaa.

”Osana strategiaamme on parantaa matkustajakokemusta ja lisätä elämyksellisyyttä terminaaleissamme. Katajanokan terminaalia uudistetaan ja samalla kehitetään uusia palveluita, jonka tavoitteena on nostaa matkustajakokemus uudelle tasolle, yhteistyössä Viking Linen kanssa”, Pauli kertoo.

Työharjoittelupaikat nuorille

Valokuvauspiste laitettiin paikalle lokakuun puolivälin paikkeilla. Automaatissa on mahdollisuus vaihtaa kuvataustoja. Green Screen -tekniikka mahdollistaa oikeastaan minkä tahansa ratkaisun. Voi päästä kuvaan esimerkiksi suositun artistin rinnalle.

Lotta Lindroos kertoo, että myös ryhmät ja ulkomaalaiset matkailijat ovat ottaneet palvelun omakseen. Palvelu toimii mihin tahansa puhelinnumeroon tai sähköpostiin. Ohjeet löytyvät automaatin vierestä tällä hetkellä suomeksi, kiinaksi, venäjäksi, englanniksi ja ruotsiksi.

”Toistaiseksi olemme saaneet pelkästään positiivista palautetta. Teknologiassa on toki aina omat kommervenkkinsa. Jos tulee sähkökatkos, automaatti pysähtyy hetkellisesti, kuten kertaalleen kävi. Muita negatiivisia juttuja ei ole tullut esille tähän mennessä”, kertoo Lindroos.

Viking Line tarjosi samalla työharjoittelupaikat Ammattiopisto Liven nuorille. Ammattiopisto Live tarjoaa ammatillista erityisopetusta henkilöille, jotka tarvitsevat opinnoissaan ja työllistymisessään yksilöllistä tukea ja ohjausta.

Viking Line mahdollistaa pilotin yhteydessä useille Live-opiskelijoille työharjoittelupaikan valokuvauspisteen esittelyssä ja asiakaspalvelussa.

”Olemme voineet olla samaan aikaan myös hieman sosiaalisesti vastuullisia. Kaikki nämä nuoret ovat ihan huikeita tyyppejä. On ollut hienoa nähdä heidät työskentelemässä ja ammentamassa oppia”, kertoo Lotta Lindroos.