Brändit

Aleksi Ylä-Anttila 2.4. 13:59 päivitetty 3.4. 08:54

Viking Line uudisti markkinointikonseptinsa – "Haluamme olla rohkeita ja herättää tunteita"

Kuvakaappaus YouTubesta
Viking Linen uudella mainosfilmillä kaksi nuorta aikuista kohtaa toisensa risteilyllä. Kuva kampanjafilmiltä.

Viking Line uudistaa markkinoinnin kattokonseptinsa Suomen markkinoilla. Varustamon brändiä kirkastamaan kutsuttiin työpari Jyrki Reinikka ja Markku Rönkkö.

Uuden konseptin myötä päivitetään myös Punaisten laivojen lupaus. Siitä johdettu uusi slogan kuuluu: "Siellä ilo seilaa".

Head of Marketing & Online Sales Ninna Suominen Viking Linelta kertoo M&M:lle, että konseptin ytimessä on nimenomaan uudistettu asiakaslupaus, joka lähtee liikkeelle ilosta.

"Lupaamme, että meillä on iloa meidän laivoillamme. Ilolla tarkoitamme sitä, että meille tullaan viihtymään, meillä on hyvä asiakaspalvelu ja otamme asiakkaamme vastaan ilolla", Suominen kiteyttää.

Konseptin suunnittelusta vastaa luova tiimi Jyrki Reinikka ja Markku Rönkkö. Palkittu kaksikko tunnetaan muun muassa DNA:n "Elämä on" -kampanjasta ja sen arkikieleen ankkuroituneesta sloganista sekä Pohjolalle tehdystä "Easy Living" -kampanjasta, jonka taustamusiikkina soi hard rock -yhtye Uriah Heepin kappale Easy Livin’.

Uusi markkinointikonsepti lanseerattiin Reinikan ja Rönkön suunnittelemalla kampanjafilmillä, jossa kuvataan kahden nuoren aikuisen yllättävää ja tunteikasta kohtaamista laivaristeillä. Taustamusiikkina soi Georg Otsin ikivihreä kappale Älä kiiruhda.

"Siellä ilo seilaa" -konseptia varten kuvataan kaikkiaan viisi erilaista filmiä, joissa teemoiksi nousevat muun muassa ruoka ja lapsiperheet.

Konseptin lanseerauksen yhteydessä julkistettu filmi on versioista pisin, minuutin mittainen. Se näkyy televisiossa, elokuvateattereissa sekä online-kanavissa.

"Muut filmit ovat kestoltaan lyhyempiä, noin 20-30 sekunnin mittaisia. Ne on tarkoitettu ensisijaisesti digikanaviin, kuten Ruutu-suoratoistopalveluun", sanoo Suominen.

Reinikka ja Rönkkö vastaavat luovana tiiminä "Siellä ilo seilaa" -konseptista sekä kaikista filmeistä. Viking Linen markkinointiviestinnän kumppanina jatkaa myös McCann Helsinki, mutta he ovat Suomisen mukaan enemmän mukana tuotantopuolen tiimissä.

Suominen arvioi, että Viking Linen brändi on tunnettu ja vahva, mutta nyt yritys haluaa puhua vielä astetta rohkeammin.

"Viking Line on minun mielestäni aina ollut rohkea. Nyt haluamme tuoda rohkeutta lisää ja herättää tunteita. Kilpailutilanne on järkyttävän kova. Olemme tehneet viime aikoina paljon taktisia lähtöjä. Nyt tuomme vastapainoksi enemmän esille brändiä", sanoo Suominen.

Uuden konseptin rakentaminen on Suomisen mukaan Viking Linelle merkittävä investointi, jonka rakentaminen jatkuu lanseerauksen jälkeen.

Viking Linen liikevaihto viime vuonna oli 497,8 miljoonaa euroa. Nettotulos oli 5,5 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä tilikauden lopussa oli 2 671.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö