Suomessa suuren suosion saanut Ville Leinon lifestylebrändi Billebeino avaa showroomin Santa Monicaan. Verkkokauppa Pohjois-Amerikan markkinoille on avattu jo aiemmin tällä viikolla.

”Nettikauppa on jo auki, showroomin avajaiset ovat huomenna lauantaina”, toinen perustaja Ville Leino kertoo Los Angelesista.

Ex-jääkiekkoilija Leinon ja Juhani Putkosen vuonna 2014 perustama Billebeino on kasvanut viime vuosina vahvasti.

Vuonna 2016 liikevaihto oli 700 000 euroa. Viime vuonna liikevaihto oli jo 2,25 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuodesta oli 500 000 euroa.

Billebeino tekee myös hyvää tulosta: vuonna 2018 liiketulos oli 446 000 euroa.

Leino korostaa, että kasvua rakennetaan maltillisesti myös uuden avauksen myötä.

Tavoite on brändin tunnettuuden lisääminen Yhdysvaltojen markkinoilla.

”Idea keksittiin vuosia sitten, mutta tätä on valmisteltu vuoden ajan”, Leino sanoo.

Amerikkalainen showroom toimii samalla periaatteella kuin vastaava Helsingissä. Tarkoitus on esitellä brändiä, mutta hoitaa tehokkaasti myös vähittäismyyntiä ja markkinointia.

”Pystymme toimimaan tehokkaammin, kun ei tarvitse lähetellä tuotteita ympäriinsä. Syksy–talvi-mallisto tulee pian samaan aikaan esille Suomessa ja USA:ssa.”

Vanhalla lentokentällä sijaitseva lentokonehalli on Billebeinon tukikohta USA:ssa.

Myös taiteilijana tunnettu Leino kertoo maalanneensa tilaan suuria maalauksia. Hän myös kehuu vuolaasti luovuudestaan tunnetun Santa Monican tunnelmaa.

Leino uskoo, että Los Angelesin kupeeseen sijoittuminen vaikuttaa myös brändiin.

”Aloitamme pr:n ja markkinoinnin täällä heti. Varmaan kuviinkin tulee vähän Losin fiilistä”, Leino maalailee.

Liiketoiminnan kehityksen suhteen Ville Leino on korostetun maltillinen. Laajentuminen Yhdysvaltoihin on tarkkaan harkittu liike. Leino korostaa, että USA on tärkeä markkina myös esimerkiksi Euroopan suhteen.

”Olemme nyt läsnä länsirannikolla, mutta edustus tulee olemaan myös itärannikolla. Kanadassa taas meille tärkeä kaupunki on Toronto”, Leino luettelee.

”Kehitämme toimintaamme rauhallisesti kuten olemme Suomessakin tehneet.”

”Idea keksittiin vuosia sitten, mutta tätä on valmisteltu vuoden ajan.”
Ville Leino, perustaja, Billebeino

Markkinoinnin suhteen Billebeino on aina luottanut vahvoihin henkilöbrändeihin ja urheilutähtiin. Vuosia NHL:ssä pelannut Leino on hyödyntänyt verkostojaan ja saanut Kimi Räikkösen ja Teemu Selänteen kaltaiset tähdet pukeutumaan Billebeinoon.

Sama strategia jatkuu Yhdysvalloissa.

PK Subban, Pekka Rinne ja muita suomalaisia”, Leino luettelee NHL-tähtiä, joiden yllä Billebeino nähdään.

”Olemme tietysti viritelleet yhteyksiä myös Los Angeles Kingsin suuntaan”, hän kommentoi uuden kotikaupungin NHL-joukkuetta.

Leino korostaa useaan kertaan, että uusi avaus ei muuta Billebeinon toimintatapoja. Billebeino on pitkään valmistanut tuotteitaan kierrätysmateriaaleista. Leinon mukaan kestävän kehityksen periaatteet tehoavat myös USA:ssa.

”Tuotantomahdollisuudet ovat täällä paremmat”, Leino sanoo.

Myös USA:n markkina on monilta osin juuri Billebeinon urheilulliselle unisex-brändille sopiva. Rento sporttisuus myy, ja kuluttajat ovat samaan aikaan kiinnostuneita julkkisten valinnoista ja kasvavissa määrin myös ekologisuudesta.

”Ekologisuus tulee vain kasvamaan, myös meillä. Olemme tavanneet siihen liittyen valmistajia jo täälläkin. Erityisesti Kanadassa kuluttajat ovat todella tiedostavia asian suhteen”, Leino sanoo.

”Athleisure-trendi on edelleen täällä tosi iso. Tärkeintä on nyt saada kunnon presenssi Los Angelesiin, mutta jatkossa teemme muutakin kuin streetweariä. Suunnitelmissa on myös urheiluvaatemalliston lanseeraus.”

Lue myös: Ville Leinon Billebeino laajentaa hotellibisnekseen: "Olen luvannut tuoda hotelliin myös uniikkia taidettani"