Kampanjaa varten lähes 100 Suomen Microsoftin työntekijää ja kumppania valokuvattiin kasvoiksi kampanjaan. Jakamalla kuvat itsestään, he kannustivat nostamaan esiin IT-alalla vaikuttavia naisia, kertoo Kurion toimitusjohtaja Tommi Opas.

”Kuvat käynnistivät koko IT-alan tavoittaneen arvopohjaisen liikkeen. Viikossa saatiin verkostojen kautta kiinni yli 1,5 miljoonaa suomalaista, tuhannet osallistuivat omilla postauksillaan ja esiin nostettiin yli 600 naista. Kyseessä oli ensimmäinen ammattilaiskanavana tunnetussa Linkedinissä levinnyt viraali-ilmiö”, Opas kertoo.

Kampanja oli Surface-tuoteperheen lanseeraus Suomen markkinaan. Totutun teknologiakulman sijaan Microsoft ja Kurio halusivat tavoittaa IT-alan ammattilaiset ja vaikuttajat arvopohjaisella viestillä.

Microsoftin markkinointijohtaja Janina Backlundin mukaan kampanjassa erityistä on ollut juuri sen saama huomio, joka ylitti odotukset.

”Tiesimme itse olevamme tärkeällä asialla mutta niin monen tahon yhtyminen keskusteluun oli todella voimaannuttavaa. Myös mukaan lähteneiden yhteistyökumppaneiden positiivinen draivi ja innostus olla mukana oli todella hienoa.”

”Yhdessä viikossa tavoitimme yli 1,5 miljoonaa ihmistä. Yli 1 000 teknologian parissa työskentelevää naista sai tunnustusta kollegoiltaan, ystäviltään ja perheiltään”, Backlund kertoo M&M:lle.

Kampanjaan ottivat osaa niin yksilöt, yritykset, yhteisöt, vaikuttajat kuin monet muutkin. Erityisen positiivista oli hänen mukaansa se, että niin moni näkee teknologia-alan kiinnostavana.

”Meillä on huikea määrä osaavia, inspiroivia naisia monipuolisissa rooleissa alalla ja heidän tarinansa sanoittaminen ääneen lisää toivottavasti alan houkuttelevuutta myös niille, jotka ehkä vasta harkitsevat tätä vaihtoehtona itselleen tai pohtivat, olisiko heissä ainesta heittäytyä uuteen. Naisten osaaminen ja näkemykset toisivat teknologia-alalle paljon uutta”, toteaa Backlund.

Kampanja toteutettiin pienellä budjetilla kokonaiskustannuksen ollessa alle 10 000 euroa. Backlundin mukaan hanke onkin oiva osoitus siitä, että kun aihe on tärkeä ja mahdollisuus vaikuttaa jaetaan yhteiseksi tavoitteeksi, ei aina välttämättä tarvita suuria summia.

”Halusimme naistenpäivän kynnyksellä nostaa keskusteluun tärkeän aiheen, joka on meille Microsoftilla myös yksi keskeinen arvo. Olimme sitoutuneet lahjoittamaan Surface-laitteitamme Mimmit koodaa -ohjelmalle suhteessa kampanjan saamaan huomioon ja pääsimme antamaan ohjelman kautta 10 laitetta naisille, jotka ovat kiinnostuneita koodaamisesta”, kertoo Backlund.

Digital Communication Awards on yksi Euroopan merkittävimmistä digitaalisen viestinnän kilpailuista. Kisaan ilmoitettiin kaikkiaan yli 600 työtä. Kaikki finalistityöt pitchattiin tuomaristolle perjantaina Berliinissä, minkä perusteella voittajat päätettiin.

Tommi Opas Kuriolta kertoo, että kyse on toimiston näkökulmasta erityisestä kampanjasta sekä lanseerausratkaisun että saavutettujen tulosten valossa.

”Microsoftin pitkäaikaisena kumppanina kampanja on ollut poikkeuksellinen onnistuminen impaktin ja vaikuttavuuden näkökulmasta. Lähdimme ensimmäistä kertaa tekemään lanseerausta jollain muulla kuin puhtaalla teknologiakulmalla ja tulokset puhuvat puolestaan. Suomessa syntynyt kampanja levisi myös ensimmäistä kertaa muihin Microsoftin markkinoihin Pohjoismaissa”, kiteyttää Tommi Opas.

Lue lisää: Tänä vuonna somessa korostuu kantaaottavuus – Kurio kokosi viisi somemarkkinoinnin trendiä ja viisi ohjetta vuodelle 2019

Lue lisää: Kurio pitää työpajan tekoälystä Cannes Lions -festivaalilla: "Todella upea juttu"