Virtuaalitodellisuuden laitteisiin keskittyvä teknologiayhtiö Oculus on kertonut lukuisista päivityksistä pelaamiseen liittyen sekä muutoksista yksityisyyden suojaan. Asiasta uutisoivat muun muassa Adweek ja AdAge.

Yhtiö kertoi syyskuussa, että se tuo pelikokemukseen ”uuden sosiaalisen kerroksen” yhteistyössä Facebookin kanssa.

Tämä vaatii sisäänkirjoittautumisen Facebookiin ja tätä kautta pääsyn chatteihin, Facebook-ryhmiin.

Oculus kertoi syyskuussa julkaisemassaan blogipostauksessa uudistuksesta seuraavasti: ”Voidaksemme tarjota nämä uudet ominaisuudet, saamme käyttäjiltä tiedot heidän ystävistään, miten usein he käyvät virtuaalimaailmassa ja mitä sovelluksia he käyttävät”.

Yhtiö tarkensi viime viikolla, että myös Facebook käyttää Oculuksen käyttäjätietoja tarjotakseen käyttäjille muun muassa aiempaa paremmin kohdistettua mainontaa.

Oculus kerää tietoja käyttäjien vuorovaikutuksesta ihmisten, pelien ja sovellusten kanssa. Se voi sisällyttää sovelluksen sisäiset ostot esimerkiksi käyttäjäprofiileihin. Dataa kerätään julkistettujen linjausten mukaan Oculuksessa annettujen äänikomentojen perusteella. Oculus kerää myös sijaintitietoja.

Niiden käyttäjien, jotka eivät kirjaudu Facebookiin, tietoja ei jaeta eteenpäin muille.

Oculuksen tiedottaja korostaa, että pelaajan laitteen tiedot, kuten peliympäristön 3D-kartat, jäävät vain pelaajien head set -tiedostoihin. Niitä Oculus ei kerää eikä jaa eteenpäin Facebookille.

Facebook osti Oculuksen vuonna 2014. Yhteensä 2,3 miljardin dollarin kauppahinnan VR-laseistaan tunnetusta firmasta pulittanut Facebook on määrätietoisesti kehittänyt peli- ja viihdealustan yhdeksi liiketoiminnan pilareista, koska yhtiö näkee virtuaalitodellisuuden yhtenä hedelmällisimmästä kasvualueesta.