Matkailumarkkinointi

M&M 4.8.2015 13:47 päivitetty 4.2.2016 10:59

Visit Finland houkuttelee turistivirtoja Suomeen uusin keinoin

Colourbox
Suomen valtit hyvinvointimatkailussa ovat terveellinen ruoka, metsä, luontoaktiviteetit, puhtaat vedet ja mökkikulttuuri.

Visit Finland tavoittelee matkailutulojen kasvattamista kolmen uuden hankkeen avulla.

Suomen matkailumarkkinointia luotsaava Visit Finland on aloittanut kolme matkailun kasvuohjelmaa, joiden tavoitteena on kasvattaa ulkomaisten matkailueurojen määrää Suomessa.

Itään kurottava Stopover keskittyy lentomatkaajien pysäyttämiseen Suomeen, FinRelax hyvinvointimatkaajien löytämiseen ja Merellinen saaristo houkuttelemaan turistit nauttimaan ainutlaatuisesta saaristomerestä.

"Viime vuonna Suomeen tehtiin ulkomailta 8,6 miljoonaa matkaa. Heistä suurin osa oli venäläisiä, joista 1,3 miljoonaa yöpyi Suomessa ainakin yhden yön. Koska venäläisten määrä vähenee, on Suomen katsottava nyt muillekin markkinoille. Turismista saadut rahat pitää jälleen saada kasvamaan", Visit Finlandin tutkimus- ja kehitysjohtaja Kristiina Hietasaari sanoo tiedotteessa.

Ulkomainen turismi tuo Suomeen yli 4,4 miljardia euroa vuodessa ja työllistää noin 140 000 henkeä 27 000 yrityksessä, Visit Finland kertoo. Reilussa kymmenessä vuodessa turismista saadut eurot ovat kasvaneet 50 prosentilla.

Stopover hyödyntää kasvunvaraa

Helsinki-Vantaalla tehdään vuosittain noin kaksi miljoonaa koneen vaihtoa. Aasian lennoille vaihtavia matkustajia on noin 600 000, mutta vain noin 45 000 aasialaista lentomatkaajaa pysähtyy Suomeen.

"Stopover pyrkii pysäyttämään maahan lähes 50 prosenttia enemmän aasialaisia turisteja. Tämä tarkoittaisi noin 80 miljoonaa euroa", Hietasaari kertoo.

Ohjelma kohdentuu erityisesti Kiinaan, Japaniin ja Etelä-Koreaan, joista kaikista yöpymisten määrät Suomessa ovat viime vuosina olleet kasvussa.

"Hankkeessa merkittäviä kumppaneita ovat muun muassa Finnair, Finavia, VR ja bussiyhtiöt sekä pääkaupunkiseudun matkailuyritykset", Kristiina Hietasaari sanoo.

Luonnosta hyvinvointia

Hyvinvointimatkailuun keskittyvässä FinRelax-ohjelmassa tavoitteena on lisätä alan turismimäärää 10 prosentilla. Merellinen saaristo taas pyrkii kasvattamaan rannikon ja saariston ulkomaisten yöpymisten määrää miljoonasta 1,2 miljoonaan.

"Merellinen saaristo -kasvuohjelma pyrkii nyt saattamaan yrityksiä yhteen ja rakentamaan selkeästi markkinoitavia matkapaketteja ainutlaatuiseen saaristoomme. Alueen pienet yritykset eivät voi mitenkään tehdä itseään yksin tunnetuksi maailmalla olemassa olevilla resursseilla", Hietasaari kertoo.

Visit Finlandin mukaan Suomen valtteina hyvinvointimatkailussa ovat erityisesti puhdas ja terveellinen ruoka, metsä ja sen hyvinvointivaikutukset, luontoaktiviteettien monipuolisuus, puhtaat vedet sekä mökkikulttuurin hyödyntäminen hyvinvointimatkailussa.

"Erityistä kasvupotentiaalia on maaseutumatkailun yhteyteen toteutetuilla palveluilla, joista perinteisimmät saunan ympärille", Hietasaari sanoo.