Kommentti

Reijo Ruokanen 12.10.2014 08:47 päivitetty 3.3.2016 14:49

Viski, rommi, sikari ja muita viranomaisten älynväläyksiä

Asia olisi naurettava, jos se ei olisi niin karmaiseva.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto Avi on kiristänyt yksityisiä blogaajia vaatien, että he poistavat kaikki viski-maininnat kirjoituksistaan, jotka käsittelevät Helsingissä järjestettävää Olutexpoa. Jos eivät poista, Avi ei anna anniskelulupaa tapahtumalle. Näin kertoi HS lauantaina 11. lokakuuta 2014.

Blogaajat eivät ole saaneet rahaa Olutexpolta. He ovat noudattaneet Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviralta saamiaan ohjeita. Valvira ohjaa aluehallintovirastoja. Eipä ohjannut nyt.

Asia olisi naurettava, jos se ei olisi niin karmaiseva. Jos yksityinen toimisi noin, tulisi tuomio kiristyksestä.

Viranomaiset eivät ole ensimmäistä kertaa asialla tolkuttomuuksia puuhaamassa. Itse olen ollut muutamassa tapauksessa mukana. Yhtä olen seurannut vierestä. Nyt kannattaa istua ennen kuin lukee pidemmälle.

Älä sano sitä nimeä!

Ennen nykyisiä hommia olin Ilta-Sanomissa päätoimittajana. Meillä oli verkossa arvosteluita oluista, viineistä ja voi kauheaa…viskeistä. Valvira rutisi niistä viskijutuista, koska niissä oli mukana kuva kustakin viskipullosta. Muistaakseni emme piitanneet rutinasta tuon taivaallista.

Toinen kokemukseni liittyy Markkinointi&Mainontaan.

Mainostoimisto Kingin perustajaosakkaat Olli Hietalahti ja Jouko Laine ovat ilmeisesti elokuvan ystäviä. He hoksasivat, että Ron on paitsi lempinäyttelijänsä nimi myös rommi amerikaksi. Se näyttelijä on Ron Jeremy, jolla on 9,6 tuuman pituinen penis. Sen avulla Ron Jeremy on saanut roolin liki 2000 pornoelokuvassa.

Hietalahti ja Laine arvelivat, että Ron Jeremyn nimellä voisi myydä rommia. He perustivat yhtiön, ottivat Jeremyyn yhteyttä, hankkivat laivalastin rommia ja ryhtyivät viinan myyjiksi. Me teimme jutun Ron de Jeremy -rommin synnystä Markkinointi&Mainontaan tammikuussa 2011. Julkaisemme sen jutun tässä yhteydessä, mutta olkaa varovaisia lukiessanne. Se voi aiheuttaa teissä romminkulutuksen kasvua.

Tätä mieltä oli Valvira, joka vaati meiltä selvitystä jutun taustoista väittäen, että juttu oli väkevän alkoholin mainontaa. Erityisesti Valviraa kismitti se, että olimme julkaisseet rommipullosta kuvan.

Kaksi juristia teki meillä pitkän pätkän hommia. Sitten vastasimme. Kerroimme Valviran virkamiehille, että M&M kirjoittaa markkinoinnista. Jos tuotteen markkinoinnista on kyse, on aika välttämätöntä julkaista kuva tuotteesta. Kerroimme myös, että markkinoinnin tarkoitus on lisätä tuotteen menekkiä. Meillä ei ole tarkoitus lisätä kuin levikkiämme.

Ron de Jeremy –rommia ei ollut tuolloin saatavilla missään, mutta syksyllä, siis yli puoli vuotta jutun julkaisemisen jälkeen, sen piti päästä markkinoille USA:ssa. Kerroimme Valviralle, että M&M:n lukijakunta Amerikassa on rajallinen.

Valviraa ahdisti myös se, että juttu antoi mielikuvan siitä, että pornorommi lisää sosiaalista menestystä ja seksuaalista viehättävyyttä. Se oli mielestämme hieman outo tulkinta etenkin, kun jutusta löytyy tällainen sitaatti:

”- Tärkeintä on taiteilla hyvän maun oikealla puolella. Ei saa vihjata, että tuote lisää seksuaalista viehättävyyttä. Jeremyn ja viinan kanssa se on haastavaa, mutta hauskaa, Hietalahti kertoo.”

Valvira lopulta myönsi, ettemme olleet mainosmielessä liikkeellä mutta se kyllä kehotti varovaisuuteen. Ei kuulemma kannattaisi tällaisia juttuja tehdä. Suhtaudumme Valviran kehotukseen yhtä vakavasti kuin ennustaja-tv:n ohjelmiin.

Älä kirjoita siitä sikarista!

Kauppalehden kanssa Valvira meni pidemmälle. Se kielsi Kauppalehteä julkaisemasta Sikariklubi-palstaa. Sikariklubissa arvostellaan sikareita. Kieltoaan Valvira tuki 50 000 euron uhkasakolla.

Kauppalehti vei asian markkinaoikeuteen. Valvira sai tylysti näpeilleen. Oikeuden mukaan sananvapaus nauttii perustuslain suojaa, jota ei viraston tekemillä tulkinnoilla tupakkalaista voi murtaa. Markkinaoikeuden päätös löytyy täältä.

Näissä viranomainen vastaan lehti -tapauksissa ottelussa on ollut jonkinlaista tasapuolisuuden makua. Mediatalo kykenee puolustautumaan.

Yksityiset blogaajat eivät usein kykene.

Olutexpon kohdalla viranomainen on keksinyt pirullisen tavan toimia. Yrittäjä olisi mennyt konkurssiin, jos blogistit eivät olisi taipuneet. He joutuivat nöyrtymään, koska uhka kohdistui sivulliseen. Puolustautuminen oli mahdotonta.

En tiedä, miten itse olisi päätoimittajana toiminut. Missään nimessä emme anna viranomaisten sotkeutua journalismiimme, mutta erittäin hankala olisi ollut olla taipumatta, jos sivullisen elinkeino olisi ollut uhattuna.

Pääministeri Alexander Stubb on kutsunut oppositiopuolueet ja etujärjestöt neuvotteluun hallituksen kanssa, koska Suomi menetti yhden A:n luottoluokituksestaan. Tarvitaan rakenteellisia uudistuksia, Stubb sanoo.

Tuleeko kenellekään mieleen mitään virastoa, jonka jollain osastolla tuntuu virkamiehillä olevan liikaa aikaa?

Kirjoittaja Reijo Ruokanen on Markkinointi&Mainonta-lehden, Talouselämän ja Fakta-lehden päätoimittaja. Lue täältä M&M:n syyskuussa 2011 ilmestynyt juttu siitä, kuinka Valvira perusteli viinavalvontaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö