Tekoäly

Sonja Mänty 10.5. 14:18

Viski voi tulevaisuudessa olla tekoälyn suunnittelemaa – "Haluamme haastaa perinteet hyvin perinteikkäässä viskin valmistuksessa”

Colourbox

Tekoäly ei haista eikä maista, mutta siitä voi olla merkittävää hyötyä viskin valmistuksessa.

Suomalainen tekoälyteknologiaan erikoistunut konsultointitoimisto Fourkind kertoo kehittävänsä maailman ensimmäistä tekoälyteknologian avulla luotavaa viskiä. Toimisto kehittää viskiä yhteistyössä Microsoftin ja ruotsalaisen viskinvalmistajan Mackmyran kanssa.

Tekoälyä hyödynnetään viskin tekemisen kenties luovimpaan osuuteen eli sen reseptiin kehittämiseen.

”Kehittämällä viskiä tekoälyn avulla haluamme haastaa perinteet hyvin perinteikkäässä viskin valmistuksessa”, Mackmyran viskimestari Angela D’Orazio sanoo Microsoftin tiedotteessa.

”Minulle viskimestarina on suuri saavutus pystyä kertomaan, että olen mentoroinut tekoälyä sen valmistaessa maailman ensimmäistä tekoälyviskiä. Kuitenkin uskomme, että viski voi olla tekoälyn luomaa, mutta lopullisen valinnan tekee aina ihminen.”

Tekoälyn tehtävänä on luoda viskireseptejä datan pohjalta. Valikoitunut resepti pohjautuu aiempiin resepteihin, aiempien viskien myyntidataan ja tietoon asiakkaiden mieltymyksistä. Tämän datan avulla voidaan luoda yli 70 miljoonaa reseptiä, joiden tekoäly ennustaa nousevan suosioon ja olevan laadukkaampia.

Fourkindin koneoppimiseen erikoistuneen partnerin Jarno Kartelan mukaan tekoälystä voidaan saada merkittävää hyötyä reseptien laadintaan.

”Tekoälyalgoritmeilla ei ole aisteja, mutta ihmiskokemuksen puutteesta huolimatta tekoäly voi oppia ymmärtämään, mistä elementeistä edelliset reseptit ja tuotteet on tehty, kuinka ne on otettu vastaan ja millaista palautetta ne ovat saaneet asiakkailta ja asiantuntijoilta. Tällaisen raa’an data-aineiston pohjalta voimme käyttää kokeellisten algoritmien yhdistelmiä ja luoda loputtomasti uusia reseptejä ja tuotteita”, Kartela kertoo.

Mukana hankkeessa oleva Microsoft Suomen pilviliiketoiminnan johtaja Antti Alila kertoo, että hanke toimii esimerkkinä siitä, miten tekoälyn mahdollisuuksia voidaan hyödyntää myös toimialalla, jolla on pitkä historia.

”Tämä hanke näyttää suuntaa ja uudet tekoälyratkaisut voivat auttaa synnyttämään tuotteita, jotka säilyttävät brändin hengen, ilmeen ja tuntuman – ja ovat samalla jotain aivan uutta ja ainutlaatuista”, Alila kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö