Tutkimukset

M&M 6.3.2016 10:30

Vlogit päihittävät blogit – "Jopa 60 % tytöistä seuraa vlogeja"

Demi-lehden sometutkimus kartoitti, miten ja miksi 12–19-vuotiaat tytöt käyttävät sosiaalista mediaa.

Tuoreen sometutkimuksen mukaan 12-19-vuotiaat tytöt käyttävät sosiaalista mediaa ensisijaisesti yhteydenpitoon kavereiden kanssa.

A-lehtien julkaiseman nuorten naistenlehti Demin teettämässä tutkimuksessa selvisi, että nuoret tytöt käyttävät sosiaalista mediaa myös musiikin kuunteluun, YouTube-videoiden katseluun ja tiedon etsimiseen.

Somepalveluista käytetyimpiä ovat muun muassa WhatsApp, Spotify, Instagram, Facebook ja Snapchat.

"12–19-vuotiaiden tyttöjen mediakäyttäytyminen muuttuu vauhdilla. Tällä hetkellä jopa 60 prosenttia tytöistä kertoo seuraavansa vlogeja. Blogeja lukee keskimäärin 41 prosenttia saman ikäisistä tytöistä", Demin päätoimittaja Anni Lintula sanoo tiedotteessa.

Sometutkimus on osa Demin Tytöt ja teknologia -hanketta, joka kannustaa tyttöjä hakeutumaan ICT-alalle sekä vaikuttamaan siihen, millaista teknologiaa tulevaisuudessa käytetään.

Tutkimukseen vastanneista tytöistä jopa 65 prosenttia kertoo oppineensa uusia taitoja sosiaalisen median kautta.

"Ohjelmointi on 2000-luvun keksimisen kieli. Tämän sukupolven tytöille se on seuraava itseilmaisun muoto, samalla tavalla kuin valokuvaus, käsitöiden tekeminen tai piirtäminen", Linda Liukas sanoi Tytöt ja teknologia -hankkeen julkistamistilaisuudessa.

Tutkimuksen vastaukset kerättiin helmikuussa 2016 Demin paneelissa ja Demi.fissä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 5 334 vastaajaa. Tutkimuksen toteutti A-lehtien tilauksesta RAM Research and Analysis of Media.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö