Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 6.7.2018 09:47

Voimakas kampanja paljastaa yhteyden MM-kisojen ja kotiväkivallan välillä: "Jalkapallon vähemmän tunnettu puoli"

Colourbox

Jalkapallon MM-kisat ovat täydessä vauhdissa. Urheilujuhlan lisäksi tapahtumaan liittyy myös negatiivisia piirteitä.

Mainostoimisto J. Walter Thompson Lontoo on suunnitellut Britannian kansalliselle perheväkivallan torjuntakeskukselle National Centre for Domestic Violence -järjestölle monikanavaisen kampanjan, jossa tuodaan esille tilastollinen yhteys Englannin jalkapallomaajoukkueen MM-kisaotteluiden ja perheväkivallan välillä. Asiasta kertovat muun muassa The Drum ja AdAge.

Digikanavissa, printtimedioissa sekä digitaalisilla ulkomainospinnoilla näkyvissä julisteissa esitetään väkivallan uhreiksi joutuneita ihmisiä. Heidän ihonsa muistuttavat kolmen eri valtion lippuja.

Yhdessä kampanjakuvista näkyvät naisen kasvot, jotka ovat värjäytyneet punaiseksi nenäverenvuodon seurauksena. Kasvoille verenvuodon vuoksi muodostunut ristimäinen kuvio muistuttaa Englannin lipussa olevaa Pyhän Yrjön ristiä.

Toisessa kuvassa uhrin yläselkään lapaluiden kohdalle muodostunut pyöreä, punainen mustelma luo Japanin lippua muistuttavan kuvion.

Kolmannessa kuvassa uhrin kasvoissa olevan haavan päälle on laitettu ristikkäin laastarit, jolloin syntyy Sveitsin lippua muistuttava kuvio.

Visuaalisesti voimakkaan kampanjan taustalla ovat pysäyttävät tilastot Englannista. National Centre for Domestic Violence kertoo sivuillaan, että jalkapallon MM-kisoilla ja perheväkivallalla on vahva yhteys Englannissa.

Tilastojen mukaan ilmoitukset väkivaltatapauksista lisääntyvät 26 prosenttia, kun Englanti pelaa MM-kisaottelun. Mikäli Englanti häviää, ilmoitukset lisääntyvät 38 prosenttia. Ottelun jälkeisenä päivänä ilmoitukset lisääntyvät 11 prosenttia riippumatta ottelun lopputuloksesta.

Kampanjan tunnuslauseeksi on valittu "The Not So Beautiful Game" (suom. Ei niin kaunis peli). Tämä on suora viittaus legendaarisen brasilialaisen jalkapalloilijan Pelén suosituksi nousseeseen ilmaukseen, jonka mukaan jalkapallo on ”kaunis peli” (portugaliksi o jogo bonito).

J. Walter Thompson Lontoon luova johtaja Jo Wallace kertoo, että kampanjalla on haluttu tuoda esille, kuinka jalkapallon ystävien kumppanit joutuvat usein fanin tavoin seuraamaan MM-kisaotteluita kasvavan pelon ja hermostuneisuuden vallassa väkivallan uhan vuoksi.

”Jalkapallon vähemmän tunnettu puoli tulee vahvasti esille kampanjan kautta. Tiimi näki kyseiset tilastot ja loi välittömästi tämän erinomaisen työn tavoittaakseen perheväkivallan uhrit paremmin ja tukeakseen heitä MM-kisojen aikana, jolloin he ovat erityisesti vaarassa”, Wallace kertoo.

Kampanja näkyy digikanavissa, printtimedioissa sekä digitaalisissa mainospinnoissa MM-kisojen loppuun saakka Englannin ottelupäivinä. Aiemmin kampanjakuvat olivat esillä myös Sveitsin ja Japanin joukkueiden pelatessa, mutta molemmat joukkueet ovat jo pudonneet jatkosta MM-turnauksessa.

Jalkapallon MM-kisoissa on mukana vielä kahdeksan parasta joukkuetta. Englanti kohtaa omassa puolivälieräottelussaan lauantaina Ruotsin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö