Volkswagen-konserni harkitsee profiloivansa Škodan entistä selkeämmin Itä-Euroopan markkinoille suunnatuksi edulliseksi automerkiksi, missä se kilpailisi samoista asiakkaista kuin esimerkiksi Hyundai, Kia ja Dacia.

”Haluamme selkeyttää tuotteidemme brändi-identiteettejä”, sanoo Volkswagen-konsernin tuotestrategiasta vastaava Michael Jost Automobilwochelle.

”Škoda voisi keskittyä entistä enemmän Itä-Euroopan markkinoille ja asiakkaisiin, jotka haluavat autoltaan etenkin funktionaalisuutta”, Jost sanoo.

Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että Škoda valmistaisi jatkossa enimmäkseen kohtuuhintaisia automalleja ja riisuisi autoistaan premiumvarusteita.

Mietinnässä on myös konsernin espanjalaismerkin Seatin imagon kirkastaminen. Seatin halutaan vetoavan ostajien tunteisiin samalla tavalla kuin Fiat Chryslerin valmistaman Alfa Romeon. Tämän ajatuksen esitti aikoinaan jo hiljattain edesmennyt Ferdinand Piëch.

Myös Volkswagen-brändin autojen imagoa muokataan tarvittaessa uudelleen niin, etteivät VW, Seat ja Škoda muistuttaisi liikaa toisiaan ja kilpailisi samoista asiakkaista.

Lue lisää: Volkswagen uudisti logonsa ja brändi-ilmeensä – maailmanlaajuisesti vaihdetaan noin 70 000 logoa, miesääni vaihtui naisääneen