VASTAMAINONTA

11.12.2008 11:06 päivitetty 4.2.2016 09:44

Volvo uhkaa Voima-lehteä käräjillä

Volvo on suuttunut Voima-lehden julkaisemasta vastamainoksesta ja vaatii kustannusyhtiöltä kirjallista vakuutusta, ettei se jatkossa halvenna Volvon tavaramerkkiä.

Volvo on suuttunut Voima-lehden julkaisemasta vastamainoksesta ja vaatii kustannusyhtiöltä kirjallista vakuutusta, ettei se jatkossa halvenna Volvon tavaramerkkiä.

Voiman numerossa 8/2008 julkaistussa vastamainoksessa ivaillaan Volvon viherpesukampanjaa, johon kuuluu muun muassa Ocean Race -purjehduskilpailun sponsoroiminen. Voiman vastamainoksessa "Volve"-auto on ajanut karille myrskyisällä merellä. Kilpailun nimi on muuttunut muotoon "Ocean Rage".

Voiman saamassa kirjeessä Volvon asianajotoimisto ilmoittaa lehden käyttäneen tavaramerkkiä merkin mainetta haittaavalla tavalla, toimineen sopimattomasti elinkeinotoiminnassa sekä julkaisseen halventavia, hyvän tavan vastaisia ja paikkansapitämättömiä tietoja. Jos Voima ei anna vaadittua kirjallista lupausta halventamisen lopettamisesta, Volvo harkitsee oikeustoimia, Voiman saama kirje varoittaa.

Voima ei aio antaa Volvolle yhtiön vaatimaa lupausta tulevan julkaisutoimintansa rajoittamisesta. Voima Kustannus Oy:n toimitusjohtajan Tuomas Rantasen mukaan Volvo asianajotoimistoineen erehtyy kohdellessaan vastamainosta ilmoituksena.

– Vaikka kuvan muotokieli mukailee mainosta, vastamainoksen motivaatio on journalistinen, ei kaupallinen. Kyse on journalismista, ja siihen liittyvät ratkaisut kuuluvat päätoimittajalle. Lehden omistajien edustajana puolustan viimeiseen asti päätoimittajan oikeutta tehdä tällaisia journalistisia valintoja.

Voima-lehti julkaisee jokaisessa numerossaan uuden vastamainoksen. Näin on toimittu lehden perustamisesta asti, yhdeksän vuoden ajan. Samoja vastamainoksia on sittemmin julkaistu myös muun muassa oppikirjoissa. Ne eivät ole toistaiseksi poikineet yhtään oikeusjuttua lehteä vastaan.