Junamainonta

Kaisa Saario 2.9.2015 08:04 päivitetty 4.2.2016 10:56

VR kehittää uusia mainosratkaisuja - junamainonta on taloudellisesti "hyvä pieni lisä"

VR Group

VR:n lähijunien mainosmyynti siirtyi kesän alussa Ykkösmedialle. Junamainontaa kehitetään, ja mainonnan potentiaalia on pohdittu myös kaukoliikenteessä.

VR:n lähijunien mainosmyynti siirtyi kilpailutuksen myötä touko-kesäkuun vaihteessa JCDecaux'lta Ykkösmedialle. Samalla mainonnalle avattiin myös uudemmat Sm4-junat, joilla tarkoitetaan muun muassa Helsingistä Lahteen kulkevia Z-junia ja Riihimäelle kulkevia H-junia.

"Kiinnostus mainontaa kohtaan on ollut tosi hyvä", Ykkösmedian toimitusjohtaja Jarkko Hakala sanoo M&M:lle.

Vaikka monien mainostajien kampanjat ja budjetit oli kesän alussa jo lukittu loppuvuodelle, elo-lokakuulle on esimerkiksi myyty koko junaposterikampanja – siis 960 julistetta yhteensä 80 junassa – Vantaan ammattiopisto Varialle ja Laurea-ammattikorkeakoululle.

Ykkösmedia on myös lähtenyt suunnittelemaan uusia markkinointikonsepteja lattia- ja kattonäkyvyydestä sekä tuotemaistatuksista lähtien.

"Siinä pystyy luovuudesta riippuen toteuttamaan lähes mitä vain", Hakala sanoo.

Ainoina rajoitteina on, ettei mainostaja saa olla VR:n suora kilpailija tai VR:n arvojen vastainen, eikä mainonta saa häiritä matkustamista.

Hakalan mukaan lähijunat soveltuvat niin alueellisille kuin valtakunnallisille mainostajille ja erityisen hyvin esimerkiksi tuotelanseerauksiin, sillä kiinteää mainontaa voidaan yhdistää vaikkapa aamujunassa kiertäviin maistatusryhmiin. Myös digitaaliset näytöt ovat suunnitteilla, ja niiden toivotaan olevan käytössä ensi vuoden aikana.

VR:n lähiliikennejohtaja Topi Simola kertoo, että yhteistyöhön Ykkösmedian kanssa ollaan oltu tyytyväisiä. Sekä Simola että Hakala toteavat, että kyseisen kaltainen mediamyynti vaikuttaa sopivan paremmin pienemmälle mediatoimistolle.

Ylipäätään junamainonta on melko uusi ilmiö, ja esimerkiksi kokoteippauksia lähdettiin kokeilemaan vasta muutama vuosi sitten.

"Mediana tuo tuntuu olevan ihan kiinnostava, ja tietysti meidän volyymit on aivan valtavat", VR:n lähiliikenteen johtaja Topi Simola sanoo.

Lähiliikenne tavoittaa vuosittain 11,5 miljoonaa matkustajaa, ja koko lähiliikenteen alueella VR liikuttaa päivittäin 200 000 ihmistä.

Mainosteippaukset ovat saaneet Simolan mukaan osakseen pelkästään positiivista palautetta, ja ne ovat kelvanneet jopa töhrijöille.

"Yhtään teipattua junaa ei ole ikinä spreijattu, se ei jostain syystä houkuttele", Simola sanoo.

Mainonnasta piristysruiske VR:n talouteen?

Junan kokoteippaus puoleksi vuodeksi maksaa 34 000 euroa. Posterikampanjat maksavat kahdelta viikolta 8 000 euroa. Simola ei suostu paljastamaan, kuinka paljon junamainonta VR:lle tuottaa, mutta korostaa, ettei se ole pääliiketoimintaa.

"Se on sellainen hyvä pieni lisä", hän sanoo. 

Mainonnan potentiaalia on pohdittu myös kaukoliikenteessä, mutta tähän mennessä on keskitytty lähinnä VR:n omien tuotteiden ja palveluiden promoamiseen sekä ylipäätään matkustajan informointiin.

VR:n markkinointi- ja verkkomyyntijohtaja Minni Miettisen mukaan brändien läsnäoloa on mietitty kaukoliikenteen puolella lähinnä VR:n asemien ja junien ravintolatoiminnan osalta. Tästä vastaa ravintola- ja cateringpalveluja tarjoava Avecra.

"Varsinaista ulos myytävää pintaa kaukojunissa ei ole toistaiseksi ollut", Miettinen sanoo.

VR:n kaukoliikenteessä tehtiin viime vuonna 12,9 miljoonaa matkaa. Kaupallinen potentiaali on ehdottomasti suuri, ja sen mahdollisuuksia tutkitaan, Miettinen myöntää.

Toisaalta kaukoliikenteessä mukavuus ja viihtyvyys korostuvat lähiliikennettä enemmän, Miettisen mukaan junaan ja matkustamiseen kytkeytyvät sähköiset palvelut, kuten sähköisten näyttöjen lisääminen ja niiden toiminnan kehittäminen, wifi-yhteys ja Veturi-mobiilipalvelu, ovatkin isosti tapetilla tulevien vuosien aikana.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö