Mainonta

Anna Juvonen 18.4.2012 07:49 päivitetty 4.2.2016 10:23

VR nostaa mainoshistoriansa framille

Vuonna 1933 mainostamisen aloittanut VR esittelee juhlavuotensa kunniaksi myös mainoshistoriaansa.

VR esittelee vr150.fi-juhlasivustollaan juhlavuotensa kunniaksi myös mainoshistoriaansa.

Katso otanta tekijätietoineen VR:n mainoksista vuosien varrelta M&M:n Mainosgalleriasta.

Vihreys on VR:lle vanha juttu

Kauko Kyyhkyn aikaan VR otti ympäristöystävällisyyden osaksi konserni-imagoaan ensiksi tavaraliikenteessä. VR alkoi jalkauttaa ympäristöstrategiaa organisaatioonsa toden teolla 2006. VR otti vihreän logon yritysilmeekseen kuitenkin vasta 2009. Yhtiö oli käyttänyt Incogniton suunnittelemaa vihreää tunnusta aiemmin ympäristöviestinnässään ja rekrytointikampanjassaan.

Yhtiö aloitti mainostamisen vuonna 1933, koska henkilöautojen ja bussien yleistyminen alkoi uhata rautatieliikenteen dominanssia. Rautatievirkailija Arpokari otti mainonnan hoitamisen harteilleen, kertoo VR:n projektipäällikkö Kaj Nordström.

Valtionrautateiden ensimmäinen mainostoimisto oli SEK vuosina 1936–1939. VR:n seuraava mainostoimistokumppani oli Yhteismainos Oy vuonna 1948, sillä yhtiö ei mainostanut sotatunnelmissa vuosina 1939–1947. 1950-luvulta noin 1980-luvun alkuun yhtiön päätoimisto oli Oy Mainos Taucher Reklam Ab.

Matkustaja- ja tavaraliikenteen markkinointiviestinnän suunnittelusta vastasi Veikkauksen omistama mainostoimisto Valotorni. Toimisto suunnitteli myös Loton lanseerauskampanjan vuonna 1971.

Loput julisteet:

Talvi 1964 lomalle rautateitse: Oman mainosjaoston tekemä, E. Tolvasen kuvaama.

Banaani: Osko K. Oksanen ja R. Rainela 1951

Talvialennus punainen: kuvataitelija Osmo K. Oksanen 1960, painatettu Valtion painatuskeskuksessa.

Järkevä junaperhe: Sky Advertising 1998-99

Halpaa kuin saippua: Taucher 1954

Pendolinojen lanseerauksen vuonna 1995 voitti mainostoimisto Sky Advertising.

Vuonna 2000 VR halusi parantaa yhtiön mielikuvaa markkinointiviestinnällä ja järjesti toimistokilpailutuksen, jonka voitti Dynamo. Vuosituhannen ensimmäisessä mainoskampanjassa duunari "Kauko Kyyhky" matkusti Tampereelta perheensä luota töihin Helsinkiin ja takaisin.

Kaukon jälkeen 2001 Dynamo kehitti Kivimiehet-konseptin, joka on toiminut VR:n markkinointiviestinnän kärkenä vuosikausia. Ensimmäinen Kivimies-tv-kampanja oli keväällä 2002.

VR Groupin brand manager Inari Rummukainen kertoo, että yhtiö jatkaa Kivimies-teemalla, vaikka ukot ovat olleet viime aikoina vähän vähemmän esillä.

"Kivimiesten tunnistettavuus on kova, ja he ovat tiiviisti juhlavuodessa mukana", Rummukainen sanoo.

VR aloitti juhlavuoden jo joulukuussa avaamalla sisältötoimisto Vapa Median suunnitteleman vr150.fi-juhlasivuston. VR on järjestänyt tempauksia koko kevään ajan. VR avasi 15. maaliskuuta Helsingin päärautatieasemalla juhlavuoden historianäyttelyn ja maaliskuun alussa yhtiö julkaisi juhlapostimerkin.

Rummukainen ei kommentoi VR:n vuotuista markkinointibudjettia, mutta kertoo, että juhlavuoden markkinointiin on varattu extrabudjetti.

Juhlavuosi näkyy myös junissa muun muassa historiajulisteina. VR järjestää vuoden aikana vielä asematapahtumia, kiertueita ja muita asiakastoimenpiteitä.