VR on tehnyt kesästä 2019 lähtien laajaa digitaalisten palveluiden uudistusta, jossa kaikki lipunmyyntikanavat sekä niiden taustalla oleva myyntijärjestelmä on uudistettu. Nyt kauko- ja lähiliikenteen junaliput saa samasta osoitteesta uudelta verkkosivustolta tai VR Matkalla -sovelluksesta.

”Uusi verkkosivustomme on selkeämpi ja sujuvampi käyttää, sekä ilmeeltään huomattavasti raikkaampi kuin vanha. Esimerkiksi paikan valinta vaunukartalta helpottuu, kun paljon puhutun Flash-laajennuksen käytöstä päästiin viimein luopumaan”, VR:n digitaalisista palveluista ja markkinoinnista vastaava Vanessa Lehtinen kertoo tiedotteessa.

Uuden verkkosivuston kehitys jatkuu yhä, joten vanha verkkokauppa palvelee vielä toistaiseksi taustalla, kunnes viimeisetkin lipputuotteet on kehitetty uusiin kanaviin. Esimerkiksi yöjuna- ja yritysasiakkaiden palvelut tulevat uudelle sivustolle saataville myöhemmin. Niitä ostavat asiakkaat ohjataan sivustolta toistaiseksi vanhan verkkokaupan puolelle, mutta asiakkaan ei tarvitse itse selvittää, miltä sivustolta mikäkin junalippu ostetaan.

VR vakuuttaa, että uuden sivuston ansiosta junalippujen ostaminen on asiakkaille entistä sujuvampaa, erityisesti kun lipun ostaa kirjautuneena.

Tärkeimpinä muutoksina mainitaan muun muassa kauko- ja lähijunien lippujen ostaminen samalta sivustolta ja sovelluksesta. Kirjautuneena ostetut liput ovat molemmissa kanavissa helposti saatavilla omassa profiilissa.

Paikan voi valita vaunukartalta myös mobiililaitteella. Peruutusturvan ostaja voi tarvittaessa perua matkan itsepalveluna sivustolla, kun tähän saakka peruutus on vaatinut soiton asiakaspalveluun tai erillisen lomakkeen täyttämisen.

Myös lipputuotteita on kehitetty asiakkaiden palautteen perusteella. Esimerkiksi sarjalippua on uudistettu, ja jo varatun sarjalippumatkan voi tarvittaessa peruuttaa helposti itsepalveluna uusissa kanavissa oman profiilin kautta. Näkövammaiset matkustajat voivat nyt käyttää sivustoa lukulaitteen avulla.