Kisat

Mari Kaislaniemi 14.4.2016 22:00 päivitetty 15.4.2016 11:55

Vuoden Huippujen Grand Prix #joulurauhaa-mainosfilmille

HOK-Elanto

HOK-Elannon #joulurauhaa-mainos palkittiin Vuoden Huipuissa pääpalkinnolla. Elämäntyöpalkinto myönnettiin Päivi Topinoja-Arangolle.

Grafian järjestämässä markkinointiviestinnän ja graafisen muotoilun Vuoden Huiput 2015 -kilpailussa Grand Prix -palkinnon voitti HOK-Elannon #joulurauhaa-mainosfilmi.

Aleksi Salmenperän ohjaamassa mainoksessa uuden sovituksen Eppu Normaalin Murheellisten laulujen maa -kappaleesta esittää Ikenna Ikegwuonu sekä monikansallinen kuoro.

Mainosfilmin alkuperäisidean loi Lauri Toivonen ja tuottajina toimivat Ykä Nieminen ja Imppu Tiirikainen. Käsikirjoituksesta vastasivat Ivalo Creativen Ilkka Ruotsalainen ja Jouni Seppänen. Tuotantoyhtiönä toimi Mjölk.

Grand Prix'n lisäksi #joulurauhaa-filmi palkittiin Liikkuva kuva -sarjan Kultahuipulla ja mainoksen HOK-Elannolle tilannut SOK:n markkinointijohtaja Lauri Toivonen palkittiin Vuoden Asiakashuipulla.

Vuoden Huiput -kisassa jaettiin tänä vuonna 18 Kultahuippua, 51 Hopeahuippua sekä erikoispalkintoja.

Palkitut työt 18 eri sarjasta valitsi 64-henkinen, luovan suunnittelun ammattilaisista koottu tuomaristo. Kilpailuun lähetettiin 854 työtä, joista 157 valittiin shortlistalle.

Tänä vuonna kilpailussa oli kaksi uutta sarjaa: Ulkomainonta ja Pakkausmuotoilu.

Grand Prix'n saajan valitsi Kultahuippujen joukosta kilpailun ylituomari, kalifornialaisen Enso collaborativen innovaatiojohtaja Niklas Lilja.

Tänä vuonna kisan parhaimmistoon nousivat yhteiskunnallisesti vaikuttavat ja arkea parantavat markkinointi- ja designteot.

"Kun yhä useammat markkinointiviestit katoavat mielen roskapostiin, paras mainonta ei voi tuntua mainonnalta. Se tuntuu oikealta", kertoo kilpailun ylituomari Niklas Lilja tiedotteessa.

Platinahuippu Päivi Topinoja-Arangolle

Vuoden Huiput -kilpailun Platinahuippu myönnettiin tänä vuonna uransa mainosalalla tehneelle Päivi Topinoja-Arangolle. Hän on kolmas nainen, jolle on myönnetty elämäntyöpalkinto Vuoden Huipuissa.

Topinoja-Aranko on muun muassa mainostoimisto Familyn perustaja.

"Hän on ideoissa ehtymätön. Mikä tahansa pieni irtoheitto ei riitä, vaan hän haastaa itseään ja muita ajattelemaan isosti. Hakemaan suurempaa merkitystä, pidempää vaikutusta. Päivi on rohkea johtaja, ei pelkää tehdä nopeita päätöksiä ja ottaa isoja askelia", kuvailee Topinoja-Arangon työtoveri ja ystävä Kirsi Saloranta.

Platinahuippu myönnetään poikkeuksellisesta osaamisesta ja alan arvostuksen eteen tehdystä työstä.

Vuoden junior -palkinto myönnettiin ensimmäistä kertaa yksittäisen tekijän sijaan ryhmälle. Palkinnon sai GRMXXI, joka muodostuu vuonna 2011 graafisen suunnittelun opintonsa Aalto-yliopistossa aloittaneiden "nuorten kapinallisten" suunnittelijoiden ryhmästä.

Vuoden Huiput järjestettiin tänä vuonna 36. kerran. Palkinnot jaettiin Vuoden Huiput -gaalassa torstaina 14. huhtikuuta Tapahtumakeskus Telakassa. Kaikki voittajat löytyvät täältä.

Kilpailuun lähetetyistä töistä 157 valittiin Vuoden Huiput 2015 -vuosikirjaan. Kirjan graafisesta suunnittelusta vastaa designtoimisto Kuudes kerros, joka on myös Vuoden Huippujen tämän vuoden ilmeen takana.

Gaalassa palkitut työt ovat esillä näyttelyssä Torikortteleissa, Helsingissä 21.4.–8.5.2016.

Grafian järjestämä Vuoden Huiput on markkinointiviestinnän ja ja muotoilun kilpailu, joka on suunnittelijoiden itsensä vuonna 1980 perustama. Grafia on 1933 perustettu visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö. Järjestöön kuuluu noin tuhat jäsentä.