Kisat

Mari Kaislaniemi 15.4.2015 23:31 päivitetty 4.2.2016 10:54

Vuoden Huippujen Grand Prix tasa-arvoisen avioliittolain #metahdomme-kampanjalle

Tahdon2013-kampanjan, Milttonin ja Miltton Creativen suunnittelema ja toteuttama #metahdomme-haaste palkittiin Vuoden Huippujen historian toisella Grand Prix'lla. Platinahuippu myönnettiin graafiselle suunnittelijalle Tapio Vaapasalolle.

Grafian järjestämässä markkinointiviestinnän ja graafisen muotoilun Vuoden Huiput 2014 -kilpailussa Grand Prix -palkinnon voitti Tahdon2013-kampanjan #metahdomme Suomeen tasa-arvoisen avioliittolain -haaste.

Haasteen suunnitteli ja toteutti Tahdon2013, Miltton ja Miltton Creative. Yritykset ja yhteisöt pystyivät #metahdomme-tunnisteen avulla haastamaan sosiaalisessa mediassa toisiaan mukaan tasa-arvoisen avioliittolain kannattajiksi.

Vuoden Huiput -kisassa jaettiin tänä vuonna 16 Kultahuippua, 47 Hopeahuippua sekä erikoispalkintoja.

Palkitut työt 16 sarjasta valitsi 64-henkinen, luovan suunnittelun ammattilaisista koottu tuomaristo. Kilpailuun lähetettiin lähes 850 työtä.

Grand Prix'n saajan valitsi 16 sarjan Kultahuippujen joukosta kilpailun ylituomari, Wolff Olins NYC:n luova johtaja Teemu Suviala. Kultahuipun #metahdomme nappasi Integroitu markkinointiviestintä -sarjassa.

"Grand Prix’tä ei myönnetä valmiista muodosta tai viestistä, vaan avoimesta tarinasta ja huikeista tuloksista. #metahdomme on malliesimerkki uudesta avoimuuden, jakamisen ja yhteistyön varaan rakennetusta tekemisestä, jota motivoi merkityksellisten, itseämme suurempien asioiden puolesta toimiminen", Teemu Suviala perustelee valintaa tiedotteessa.

Milttonin ja Miltton Creativen suunnittelema some-ilmiö aktivoi yrityksiä ja yhteisöjä, sai laajaa mediahuomiota ja tuloksena oli yksi läpimennyt laki. Suvialan mukaan Grand Prix jaettiin innosta, palosta ja rohkeudesta.

Platinahuippu Tapio Vaapasalolle

Vuoden Huiput -kilpailun Platinahuippu myönnettiin tänä vuonna pitkän linjan akateemiselle vaikuttajalle, graafiselle suunnittelijalle ja emeritusprofessorille Tapio Vapaasalolle.

Vaapasalo on rakentanut ja ylläpitänyt graafisen suunnittelun opetusta muuttuvassa maailmassa yli 40 vuoden ajan.

"Graafisen suunnittelun opiskelijat ovat saaneet Tapiolta sellaista henkistä pääomaa, jota ilman maailma tuntuisi tyhjemmältä", kertoo Vapaasalon kollega, graafinen suunnittelija, professori emerita Marjatta Itkonen.

Platinahuippu myönnetään poikkeuksellisesta osaamisesta ja alan arvostuksen eteen tehdystä työstä.

Nuorelle ja lupaavalle suunnittelijalle myönnettävän Vuoden Junior -palkinnon sai Pablo Filmsissä työskentelevä Director of Photography Kim Koponen.

Vuonna 1989 syntynyt Koponen oli muun muassa mukana tänä vuonna sekä kultaa että hopeaa voittaneen Match Made in HEL -mainosfilmin teossa. Koposen taustat löytyvät lumilautailun ja skeittauksen parista.

Vuoden Junior -palkinnon jakoi Grafia.

Vuoden Asiakashuipuksi valittiin Lidlin ostojohtaja Timo Hansio ja kampanja- ja mainososaston päällikkö Seppo Niemelä.

"Lidl on kasvattanut tasaisesti markkinaosuuttaan kotimaisessa päivittäistavarakaupassa, liikutellut kalaa, makkaraa ja suomalaisia. Sekä samalla ravistellut suomalaisen vähittäistavarakaupan konventioita ja piristänyt kilpailua", tuomaristo perustelee valintaa.

Asiakashuipun lisäksi Lidlille suunnitellut kampanjat voittivat hopeaa Liikkuvan kuvan sarjassa sekä Äänimainonnassa.

Vuoden Huiput järjestettiin tänä vuonna 35. kerran. Palkinnot jaettiin Vuoden Huiput -gaalassa keskiviikkona 15. huhtikuuta Tapahtumakeskus Telakassa. Kaikki voittajat löytyvät täältä.

Kilpailuun lähetetyistä töistä 122 valittiin Vuoden Huiput 2014 -vuosikirjaan. Toukokuussa ilmestyvän vuosikirjan graafisesta suunnittelusta vastaa Agency Leroy, joka on myös Vuoden Huippujen ilmeen takana.

Gaalassa palkitut työt ovat esillä näyttelyssä Design Forum Showroomissa, Helsingissä 23.4.-10.5.2015.