Vuoden huiput 2017

Sanna Pekkonen 20.12.2017 08:02 päivitetty 20.12.2017 09:38

Vuoden Huippujen tuomaristossa ensi kertaa enemmän naisia kuin miehiä – Järjestäjä: "Jouduimme tekemään töitä"

Aivan
Vuoden huippujen ilmeestä vastaa tällä kertaa suunnittelutoimisto Aivan.

Tähän asti Vuoden Huippujen ja monien muidenkin mainosalan kilpailujen tuomaristot ovat olleet miesvoittoisia.

Vuoden Huippujen tuomaristoon on valittu ensimmäistä kertaa kilpailun lähes 40-vuotisessa historiassa enemmän naisia kuin miehiä. Kilpailun seuraavassa tuomaristossa on 33 naista ja 29 miestä. Tänä vuonna tuomariston 65 jäsenestä naisia oli 23. Vuoden Huipuissa on yhteensä 15 sarjaa.

Vuoden Huiput järjestävän Grafian hallituksen puheenjohtaja Antero Jokinen kertoo M&M:lle, että kohti tasaisempaa sukupuolijakaumaa on pyritty jo useamman vuosien ajan.

”Tavoitteena on, että tuomaristo heijastaisi sekä Grafian jäseniä että luovan alan opiskelijoita ja alalla työskenteleviä”, sanoo Jokinen.

Jokisen mukaan mitään erityistä naiskiintiötä ei asetettu, vaan tuomariston valinnassa pidettiin kiinni siitä, että mukaan saadaan niin kokemusta kuin nuoria osaajia, jotka ovat jo ansainneet kannuksensa.

Jokinen uskoo, että naisten määrän kasvu tuomaristossa kertoo koko luovan alan muutoksesta. Varsinkin aiemmin miesvoittoisella markkinointiviestinnän suunnittelun alalla on yhä enemmän naisia.

Silti Grafia sai edelleen vähän ehdotuksia tuomareiksi sopivista naisista.

”Jouduimme tekemään enemmän töitä, että saimme osaavat, palkitut naiset mukaan. Niitä ei tässä maassa puutu, mutta he eivät pidä itsestään niin paljon meteliä”, sanoo Jokinen.

Jokinen pitää koko alan kannalta tärkeänä sitä, että luovan alan ja markkinoinnin ammattilaiset heijastelevat koko yhteiskuntaa.

”Silloin ala pystyy tekemään ratkaisuja, jotka palvelevat asiakkaita ja yrityksiä.”

Tänä vuonna myös kansainväliset mainosfestivaalit ovat kiinnittäneet huomiota tuomariston sukupuolijakaumaan. Ensimmäistä kertaa Eurobest-festivaalin historiassa puolet sen tuomaristosta oli tänä vuonna naisia. Myös Cannes Lions on pyrkinyt sukupuolijakauman tasaamiseen: tänä vuonna tuomareista 43 prosenttia oli naisia, kun vielä viisi vuotta sitten naisten osuus oli 21 prosenttia.

M&M (20/2017) selvitti tänä syksynä, mikä on tuomaristojen sukupuolijakauma suomalaisissa mainosalan kilpailuissa.  Vuonna 2017 vähimmillään vain viidennes tuomaristojen jäsenistä oli naisia. Vain Edit-kilpailun mainossarjojen ja Vuoden sponsoriteon tuomaristoissa oli enemmän naisia kuin miehiä.

Tällä viikolla julkistettiin myös Vuoden Huippujen visuaalinen ilme, josta vastaa tänä vuonna suunnittelutoimisto Aivan.

Vuoden Huippujen ylituomari on ensi vuonna Samujin perustaja ja luova johtaja Samu-Jussi Koski. Koski on valinnut vuosittain vaihtuvan Jokeri-sarjan teemaksi brändi sosiaalisessa mediassa.

Kilpailutöitä Vuoden Huippuihin otetaan vastaan 2.–26. tammikuuta 2018. Kilpailun shortlista julkaistaan maaliskuun alussa ja voittajat palkitaan huhtikuussa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö