32-vuotias Jessica Walsh työskentelee toisena osakkaana maineikkaassa Sagmeister & Walsh -designtoimistossa, jossa hänellä on ollut asiakkainaan muun muassa Museum of Modern Art, The New York Times, Adobe ja Levi's.

Päivätyönsä ohella Walsh opettaa designia ja typografiaa The School of Visual Artsissa New Yorkissa. Siinä sivussa hän on luonut luovan alan naisten mentorointiohjelman Ladies, Wine & Design, joka on levinnyt jo 40 maahan.

Kuulostaa luovuuden luonnonvoimalta. Tuleeko Walshille ikinä seinä vastaan: nyt ei keksi mitään?

”Minua inspiroivat uneni. Erityisesti minua kiehtoo käsityksemme siitä, mikä on ”todellista”. Mielestäni kaikki, minkä mielemme voi luoda alitajunnankin kautta, voi olla yhtä todellista. Unet ovat minusta usein paljon kiinnostavampia kuin valveillaolon todellisuus, koska niitä eivät sido elämät rakenteet ja rajoitteet”, Walsh kuvailee.

Walsh kertoo tämäntyyppisen ajattelun vaikuttaneen hänen töihinsä, joissa onkin usein surrealistisuuden pohjavirtaus, yllätyksellisyys ja – nyt kun hän itse siitä mainitsee – unimaailman kaiku.

Inspiraatiota hän hakee myös reaalimaailmasta, mutta ei alan lehdistä.

”Käyn paljon museoissa ja ahmin kaikenlaista luovaa tuotosta: muotia, huonekalusuunnittelua, valokuvaa, veistoksia, musiikkia. Myös keskustelut ystävieni kanssa ovat tärkeitä”, hän listaa.

”Yritän välttää oikeastaan vain inspiraation hakemista omalta alalta. Silloin ajautuu vaaraan toistaa jotain sellaista, joka on jo tehty”, Walsh sanoo.

Jessica Walsh tunnetaan nimenomaan uraauurtavasta työstä. Hänen kädenjälkensä on humorististakin, mutta ainakin rohkeaa. Hän on onnistunut siinä haastavassa tehtävässä, että on saanut brändin näyttämään rohkealta.

Suomessa mainosalalla puhutaan paljon mainostajan rohkeudesta. Walshilla on selkeä näkemys siitä, onko suunnittelijan tehtävä auttaa brändiä olemaan rohkeampi.

”Ei aina. Rohkeus tai räväkkyys ei sovi jokaiselle brändille. Mielestäni luovan suunnittelijan tehtävä on auttaa asiakasta löytämään brändinsä ainutlaatuiset ominaisuudet ja se, mikä heistä tekee erilaisen. Työn ja markkinointiviestinnän tulisi heijastella niitä ominaisuuksia, ei koskaan omiamme.”

Jessica Walshin haastattelu on julkaistu Markkinointi&Mainonta-lehdessä 4/2019.