Luovan suunnittelun Vuoden Huiput 2018 -kilpailun shortlista on julkistettu. Parasta suomalaista markkinointiviestintää ja muotoilua etsivän kilpailun shortlistalla on tällä kertaa kaikkiaan 134 työtä, jotka on valittu kilpailuun lähetettyjen yhteensä 889 kilpailutyön joukosta.

Visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestön Grafia n järjestämässä kisassa on 15 sarjaa. Vuoden Huiput 2018 -gaalassa huhtikuussa jaetaan 15 kultahuippua, 46 hopeahuippua ja kolme erikoispalkintoa.

Jokeri-sarjan teema on tänä vuonna kokemuksellinen muotoilu. Teeman valinnut kilpailun ylituomari Päivi Häikiö kertoi marraskuussa kokevansa holistisen ajattelun tärkeäksi visuaalisessa työssä.

"Brändien tulee muuttua pinnasta kokonaisuuksiksi – niissä pitää olla syvyyttä ja aitoa sisältöä. Asioiden pitää olla tosia ja merkityksellisiä sen lisäksi, että ne ovat taitavasti ja viimeistellysti tehtyjä", Häikiö sanoi.

Sarjassa ovat ehdolla Amos Rex -taidemuseo, Wolt in ja Kallan & Co :n Design Delivered -kampanja, TBWA\Helsingin ja Neste en Nolla-mökki, TBWA\Helsingin ja Nesteen Zerobnb, TBWA\Helsingin ja Helsingin Sanomien Jäähyväiset uutisille, Eino & Esko n ja Fafa's in Fafa's Art Director, Kukka-Maria Kiuru n Candy Play Workshop ja Dynamo & Son in ja Lasisen lapsuuden #OleLuottoaikuinen-botti.

Kultahuipuista äänestettiin suljetulla lippuäänestyksellä, joten niiden saajat selviävät tuomareillekin vasta gaalassa. Ylituomari Päivi Häikiövalitsee kultahuipun voittaneiden töiden joukosta koko kilpailun parhaan, Grand Prix -palkinnon saavan työn. Palkinnot julkistetaan ja jaetaan Vuoden Huiput -gaalassa 11.4.2019.

Tuomaristo valitsi kilpailun parhaimmiston helmikuun alussa. Shortlistalla ovat satunnaisessa järjestyksessä kaikki myöhemmin gaalassa palkittavat ja Vuoden Huiput -vuosikirjaan valitut työt.