Toista kertaa järjestettävä Vuoden paras -markkinointikilpailu muuttuu. Aiemmin täysin MarkkinointiKollektiivin jäsenten äänestysten kautta edennyt prosessi vaihtuu nyt malliin, jossa kilpailun finalistit ovat kaikkein menestyneimmät kotimaiset työt kyseisenä vuonna.

Vuoden paras kilpailun finalisteja ovat tänä vuonna Grand Onen Grand Prix'n voittanut Reaktor in ja Helsingin yliopiston Elements of AI, Eurobestissä parhaiten menestynyt S-ryhmä n Korttelitoive sekä Grand Effien voittanut Helsingin Sanomien Land of Free Press.

MarkkinointiKollektiivin Ville Jahn in mukaan näin päästään ratkaisemaan alan ammattilaisia usein puhuttava vertailu eri mainoskilpailujen arvon välillä.

Jahnin mukaan Suomesta on puuttunut kilpailu, joka kruunaa absoluuttisestii parhaan markkinointikampanjan tai -teon.

Tätä puutetta MarkkinointiKollektiivi on nyt lähtenyt paikkaamaan, sillä nyt voittaja valitaan viime vuonna Suomessa ja maailmalla eniten menestystä niittäneiden kampanjoiden keskuudesta.

Jahn kertoo, että idea kilpailun uudistamiseen syntyi keskusteluissa Hasan & Partners Group in toimitusjohtajan ja vastaavan luovan johtajan Eka Ruola n kanssa.

"Nykyiset kilpailut lähestyvät palkitsemista aina jostain tietystä kulmasta: yksi painottaa tehokkuutta ja toinen vaikkapa luovuutta. Vuoden paras -kilpailussa laitamme nämä isojen mainoskilpailujen, kuten vaikkapa Effien, Grand Onen ja Eurobestin, menestyjät samalle viivalle", kertoo Ville Jahn.

Valta voittajan päättämisestä on jatkossakin kaikilla markkinointialan ammattilaisilla. Äänestyminen ei edellytä osallistumista palkintotilaisuuteen, sillä tapahtumasta tuotetaan live-stream, jonka kautta äänestämään pääsee mistä tahansa.

"Annamme kaikille alan ammattilaisille mahdollisuuden äänestää omasta mielestään parasta, ja tämä on Vuoden paras -kilpailun ydin. Tämän kisan voitto on kaikkien ammattilaisten antama tunnustus hyvästä työstä. Se muistuttaa urheilumaailmasta tuttua palkitsemistapaa, jossa kilpakumppanit antavat tunnustusta toisilleen, ja se on niissä ympyröissäkin ehkä se kaikkein tärkein tunnustus", Jahn kertoo.

Finaalitapahtumassa Helsingissä 13.6. jokaisen työn taustoja avataan todella syvällisesti ja kerrotaan koko prosessista kaikkine oppeineen.

"Vuoden paras ei varmastikaan lakkauta keskustelua siitä mikä on ollut absoluuttisesti paras kotimainen kampanja, mutta ainakin nostaa framille ne kaikista parhaimmat. Ja mikä parasta: pääsemme pureutumaan sisälle näiden toteutusten taustoihin ja saamme opit jakoon alan ihmisille", MarkkinointiKollektiivin perustaja Santtu Kottila kiteyttää.

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyn Vuoden paras -kilpailun voitti 38 prosenttia äänistä kerännyt Konfliktinratkaisujärjestö CMI :n kampanja Älä kerro Martille. Kampanjassa CMI keräsi presidentti ja rauhannobelisti Martti Ahtisaaren 80-vuotissyntymäpäivän kunniaksi rahaa hänen perustamalleen järjestölle. Keräyksellä saatiin kasaan 631 877 euroa.

Muut viime vuoden kilpailun finalistit olivat Nesteen ja Ponssen Finlandia by Forest Machines, Finavian #LIFEINHEL ja Finlaysonin Naisen euro.

MarkkinointiKollektiivi on vuoden 2017 huhtikuussa perustettu yhteisö markkinoinnin ammattilaisille. Yhteisöllä on Facebookissa 11 230 jäsentä.

Kollektiivi järjestää erilaisia markkinointialaan liittyviä tapahtumia sekä julkaisee muun muassa podcasteja, blogeja ja sen jäsenet käyvät aktiivista some-keskustelua.