Vuoden toimisto

Jani Niipola 29.8.2017 12:24

Vuoden toimisto 2018 -selvitys käynnistyy – nyt selvityksessä pureudutaan enemmän digiosaamisen tarpeeseen

Petteri Paalasmaa
Pia Grahn

Vuoden toimisto -selvitys käynnistyy 9. syyskuuta. Nyt tutkitaan muun muassa digiosaamista. Vuoden toimistot palkitaan 8. helmikuuta.

Vuoden toimisto -selvitys käynnistyy 9. syyskuuta. Ruotsalainen Regi, Alma Talent ja Norstat järjestävät Vuoden toimisto -selvityksen myös tänä vuonna Suomessa.

Viime vuonna Vuoden toimistoon osallistui Suomessa 58 toimistoa 14 eri kategoriassa.

Tänä vuonna tutkimuksen valmistelussa on mukana viime vuonna menestyneistä toimistoista koottu advisory board. Regin toimitusjohtajan Pia Grahnin mukaan advisory board antaa tutkimuksen tekijöille palautetta siitä, mikä on toiminut ja mikä ei.

Vuoden toimisto -selvitys poikkeaa muista alan kilpailuista ja selvityksistä siten, että siinä toimistojen omat asiakkaat arvioivat toimistot. Voittajia ei siis valitse tuomaristo.

Grahnin mukaan yksi Vuoden toimiston kiinnostavimmista annista on asiakaskyselyn perusteella koottava tutkimusraportti. Toimistot saavat arvokasta tietoa siitä, miten niiden asiakkaat arvioivat toimiston työtä. Toimistot voivat ottaa tutkimusraportin oman kehitystyönsä tueksi.

Tutkimuksesta selviää esimerkiksi, että Suomessa ja Norjassa asiakassuhteen keskimääräinen pituus on neljä vuotta, Ruotsissa neljä ja puoli vuotta.

Ruotsissa Årets Byrå on järjestetty 17 kertaa. Viime vuonna siihen osallistui 180 toimistoa, joista yli puolet käyttää raporttia hyväkseen.

Grahnin mukaan tulevaisuudessa voidaan tehdä vertailua Suomen, Ruotsin ja Norjan välillä.

"Ruotsissa toimistoa vaihdetaan sen takia, että toimisto ei ole tarpeeksi proaktiivinen. Suomessa taas sen takia, että hintataso on liian korkea. Ruotsissa se ei ole edes viiden tärkeimmän kriteerin joukossa."

Tutkimuksessa selvitetään, mitä asiakkaat haluavat enemmän. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa asiakkaat ovat yllättävän paljon samaa mieltä:

"Jokaisessa maassa sanotaan samaa: enemmän digitaalista osaamista. Siinä toimistojen haasteena on, että asiakkaat voivat ymmärtää digitaalisuuden eri tavalla, mutta pääviesti on selkeä. Tätä tutkimme lisää nyt alkavassa tutkimuksessa: mitä digiosaamisen tarve sisältää ja mitä se merkitsee?" Grahn sanoo.

Vuoden toimisto 2018 alkaa asiakastietojen keräämisellä 31. elokuuta. Varsinainen tutkimus alkaa 9. syyskuuta.

Vuoden toimistot palkitaan 8. helmikuuta ensi vuonna.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.