Moi Sami Tikkanen, TBWA Helsinki -toimiston toimitusjohtaja. Toimistonne voitti Vuoden Toimisto 2019 -kategorian ”Mainostoimistot – Myyntikate 5+M€” ja saitte myös kunniamaininnan ” Toimistot 10+M€”. Onneksi olkoon! Millä mielellä lähditte taas tutkimukseen mukaan ja mitä voitto teille merkitsi?

Sami Tikkanen: Mennyt vuosi oli meille erittäin onnistunut monella mittarilla. Vuoden toimisto – voitto oli hieno kruunu toimiston tinkimättömälle halulle tehdä disruptiivista ja merkitykseksellistä luovaa markkinointia asiakkaillemme. Samalla se kertoi asiakkaidemme vahvasta arvostuksesta meitä kohtaan. Olemme aina asettaneet itsellemme kovat tavoitteet, ja tämä voitto oli yksi niistä. Ja uskon että olemme vahvoja jatkossakin. Sen eteen teemme joka päivä paljon työtä.

Vuoden Toimisto on jokavuotinen tutkimus missä palkitaan ne toimistot joilla ovat tyytyväisimmät asiakkaat. Mikä teidän salainen formula on?

Sami Tikkanen: Kaikki lähtee tietysti ihmisistä. Loistavat yksilöt, joiden luovuus ja kyky inspiroida arjessa nostaa tekemisen tasoa koko ajan. Lisäksi rohkeudella on tapana tarttua, kun saamme onnistumisia laajalla rintamalla. Saamme olla onnellisia, kun pääsemme tekemään töitä alojensa johtavien asiakkaiden kanssa, joita ajaa sama kunniahimo kuin meitä.

Lisäksi olemme jo usean vuoden ajan muokanneet osaamisprofiilejamme ns. perinteisen mainonnan ulkopuolelle. Tämä mahdollistaa hyvin laajan ratkaisuvalikoiman asiakkaan kulloiseenkin haasteseen tai mahdollisuuteen. Uskon, että tällä on myös iso merkitys asiakkaiden kokemukseen meistä toimistona.

Olette olleet tutkimuksessa mukana alusta lähtien ja myös käyttäneet omaa toimistokohtaista raporttianne joka vuosi. Minkälaista hyödyllistä tietoa saitte tutkimuksesta tänä vuonna?

Sami Tikkanen: Tulokset parhaiden toimistojen kesken ovat varsin lähellä toisiaan. Vaikka on hyvä olla tasaisen hyvä kaikessa, tulee meidän erityisesti vahvistaa entisestään meidän oman profiilin kannalta keskeisiä asioita. Meille luovuus, strateginen osaaminen, liiketoimintalähtöisyys, digitaalisuus, median ja PR:n hallinta on keskeisiä tekijöitä jatkossakin. Tulokset käydään läpi koko henkilöstön kanssa ja ovat osa johtoryhmän työkalupakkia kehittämisen osalta.

Miten olette käyttäneet tätä tietoa tämän vuoden aikana? Onko toimistollanne uusia rutiineja tai toimintatapoja, jotka voitte jakaa?

Sami Tikkanen: Avainasiakkuuksien osalta olemme entisestään vahvistaneet tiimityksiä, joten yhä useammassa projektissa ydintiimin tukena on viestinnän ja sisältömarkkinoinnin osaajat.

Lisäksi muutamissa asiakkuuksissa olemme heidän toiveistaan myös laajentuneet mediasuunnitteluun ja -hallintaan, etenkin digitaalisten kanavien osalta. Lead toimistolta odotetaan aiempaa laajempaa palvelukokonaisuutta ja tähän tarpeeseen olemme luonnollisesti valmiita vastaamaan.

Olemme myös laajentaneet datan hyödyntämistä suunnitteluprosessin eri vaiheissa aina strategiavaiheesta mittaamiseen. Uskomme datan ja luovan intuition vahvaan liittoon.

Mitä olette ottaneet mukaan kun olette mukana myös tänä vuonna?

Sami Tikkanen: Koitamme olla entistä parempia ja tuottaa lisäarvoa asiakkaillemme jatkossakin. Toimialamme muuttuu kovaa vauhtia, joten pitää olla aktiviinen ja ajaa muutosta, ettei joku muu tee sitä puolestasi – Disrupt or be disrupted.

Kiitos Sami!

---

Pia Grahn, Nordic Brand Director, Regi