Vuoden Toimisto 2018

Kati Haapakoski 12.1. 08:51 päivitetty 12.1. 13:35

Vuoden Toimisto -tutkimuksen finalistit julki

Meeri Utti
Superson näyttää mallia voittotuuletukseen.

Sekä tutkimukseen osallistuneiden toimistojen että vastaajien määrä kasvoi viime vuodesta.

Vuoden Toimisto 2018 -tutkimukseen osallistui 55 toimistoa, vastaajia oli 903 ja kategorioita seitsemän: teknologia- ja markkinointitoimistot, viestintätoimistot, mediatoimistot, design-toimistot, asiakasymmärrystoimistot ja markkinointiviestintätoimistot, joiden myyntikate on yli viisi miljoonaa euroa, ja markkinointiviestintätoimistot, joiden myyntikate on 1–5 miljoonaa euroa.

Tutkimus kartoittaa markkinointialan asiakkaiden tyytyväisyyttä ja ostopäätösten kriteerejä. Viime vuonna tutkimukseen osallistui 45 toimistoa ja vastaajia oli kaikkiaan 725.

Jatkoon päässeet markkinointiviestinnän toimistot (myyntikate 1–5 miljoonaa euroa) olivat Ivalo Creative Agency, Folk Finland, Sherpa, Superson ja Villivisio ja yli 5 miljoonan euron myyntikatteen sarjassa Bob the Robot, Mirum Agency ja TBWA \ Helsinki.

Teknologia- ja markkinointitoimistoista jatkoon pääsivät Grapevine Media, ID BBN, Kurio, OIKIO Digital, Performance Agency ja P+SBD, viestintätoimistoista Republic of Communications, Kaiku Helsinki ja OSG Viestintä, mediatoimistoista IUM, Mediatoimisto Virta ja Vizeum, design-toimistoista Agency Leroy, Kuudes ja Pentagon Design ja asiakasymmärrystoimistoista Frankly Partners ja Kopla Helsinki.

Tutkimuksessa on arvioitu toimistojen valintakriteereitä ja yhteistyötä asiakkaan kanssa monilla eri perusteilla. Niitä ovat projektin johto ja hallinta, brändiosaaminen, sisällöntuotanto ja luovuus, liiketoimintaosaaminen, digiosaaminen, asiakkaan kokema hinta-laatu-suhde, asetettujen tavoitteiden toteutuminen, suosittelutodennäköisyys, heikkoudet ja kehityskohteet, toimiston mahdollinen vaihtohalukkuus tai syyt vaihtoon sekä millaista osaamista asiakas toivoo toimistolta tulevaisuudessa.

Tänä vuonna tutkimuksessa nousivat etenkin digitaalisuuteen liittyvät aiheet.

Vuoden Toimisto -tutkimus perustuu ruotsalaisen Regin Årets Byrå -konseptiin. Tutkimus järjestettiin Suomessa ensimmäisen kerran viime vuonna.

Suomessa tutkimuksen tiedonkeruusta ja tulosten analysoinnista vastaa tutkimustoimisto Norstat Finland ja konseptin markkinoinnista Alma Media.

Tulokset julkistetaan torstaina 8. helmikuuta gaalassa Wanhassa Satamassa Helsingissä.

Viime vuonna kategorioiden voittajat olivat Bob the Robot, Superson, Kopla Helsinki, Pentagon Design, P+SBD, Mindshare ja Republic of Communications.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.

Muokattu 12.1. kello 9.10: Korjattu design-toimisto Kuudennen nimi.

Muokattu 12.1. kello 13.35: Korjattu Sherpan nimi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö