Vuoden toimisto -tutkimuksen vuoden 2019 voittajat voittajat palkittiin tiistai-iltana Bio Rexissä järjestetyssä gaalassa. Kolmannen kerran Suomessa järjestettyyn tutkimukseen osallistui 61 toimistoa. Tutkimuksen vastaajina olivat toimistojen asiakkaiden markkinointipäättäjät ja tutkimuksen toteutuksesta vastasi tutkimustoimisto Norstat Finland. Alma Media toimi tutkimuksen ja kilpailun kumppanina. Vastaajia oli kaikkiaan 825.

Yli 5 miljoonan euron myyntikatteen mainostoimistojen sarjan voitti TBWA\Helsinki. Finaaliin ylsivät myös Bob the Robot, Drama Queen, Hasan & Partners ja Mirum.

Kategorian voiton lisäksi TBWA\Helsinki sai myös uuden, yli 10 miljoonan euron myyntikatteen toimistolle kategoriasta riippumatta myönnettävän kunniamaininnan.

"Vuonna 2013 reboottasimme toimistomme ja mietimme, millainen toimisto elää ja hengittää ja kukoistaa vuonna 2020. Siinä mielessä olemme vähän etuajassa. Olemme tehneet ison muutoksen. Meillä on vaihtunut 75 prosenttia ihmisistä muutamassa vuodessa. Kulissien takana on ollut kuhinaa, mutta se on ollut edellytys tämän päivän menestykselle, koska ihmiset tekevät muutoksen", sanoi TBWA\Helsingin toimitusjohtaja Sami Tikkanen otettuaan vastaan voiton suurten mainostoimistojen kategoriassa.

1–5 miljoonan euron myyntikatteen mainostoimistoista voittajaksi nousi ensimmäistä kertaa osallistunut Wörks. Sen kanssa finaalissa olivat Palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Fram, Ivalo Creative Agency, Grano Diesel ja Villivisio.

"Meille asiakassuhde on kulttuurimuoto, jossa olemme halunneet tehdä vallankumouksen. Tämä on kiitos siitä. Kiitos asiakkaille siitä, että he ovat uskoneet siihen vallankumoukseen", kommentoi Wörksin Jaakko Veijola.

Mediatoimistojen sarjan voitti Carat Finland, jonka kilpailijat finaalissa olivat IUM Finland ja Vizeum.

Viestintätoimistojen sarjan voitti turkulainen OSG Viestintä. Sen kilpakumppanit finaalissa olivat Netprofile Finland ja Republic of Communications. OSG Viestintä on ollut finaalissa myös kummallakin edellisellä kerralla, mutta voitto oli ensimmäinen.

"Olemme jo ehtineet tituleerata itseämme viestintätoimistojen Saara Aalloksi. Meillä on edelleen ainakin Suomen mahtavimmat asiakkaat, ja ehkä Saarakin ottaa luistelukisassa voiton kotiin", kommentoi OSG Viestinnän toimitusjohtaja Toni Perez viitaten Britannian Dancing On Ice -kilpailuun, jossa Aalto on mukana.

Markkinointiteknologiatoimistojen kategoriassa ykköseksi nousi toista kertaa peräkkäin OIKIO Digital Performance Agency. Finaalissa olivat myös Arvo Partners, Columbia Road, Dagmar ja Grapevine.

Asiakasymmärrys- ja asiakaskokemustoimistojen kisan voitti ensimmäistä kertaa osallistunut Marketing Clinic, jota vastassa finaalissa oli Frankly Partners.

Myös brändi ja design -toimistojen sarjan finaali oli kahden kamppailu. Voittajaksi nousi toista kertaa peräkkäin Agency Leroy ja toiseksi sijoittui Bond Creative Agency.

Uuden tapahtumatoimistojen kategorian voitti Lataamo Group. Sarjan muut finalistit olivat Pulp Agency ja Woltti Group.

Kategoriakohtaisten palkintojen lisäksi kilpailussa myönnettiin seuraavat kunniamaininnat:

Luovuus ja ideointikyky: Bob the Robot

Strateginen osaaminen: Republic of Communications

Digitaalinen osaaminen: Columbia Road

Toimistot, myyntikate yli 10 miljoonaa: TBWA\Helsinki

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.