PING Helsinki on valinnut 15 finalistin joukosta vuoden merkittävimmät vaikuttajamarkkinoinnin teot, ilmiöt ja henkilöt. Vuoden 2019 palkintokategoriat olivat rohkeus, hauskuus, välittäminen, tuloksellisuus ja monipuolisuus.

Tunnustuspalkinnot jaettiin nyt kolmatta kertaa. Vuoden Valinnat nimeää PING Helsinki, ja kumppaneina toimivat Meltwater Suomi ja Clarion Hotel Helsinki. PING Helsinki on riippumaton vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija, joka toimii yhteistyössä sekä itsenäisten vaikuttajien että vaikuttajatoimistojen kanssa. Sen verkostoon kuuluu yli 1 500 vaikuttajaa Suomesta ja maailmalta.

Vuoden Valinnat 2019 -voittajat ovat Nonsense-podcastin Vaalispessu (rohkeus), Diakonia-ammattikorkeakokulun Työnimi-kampanja (rohkeus), Verohallinnon ASMR-videosarja (hauskuus), Greenpeacen #nytonpakko-kampanja (välittäminen), Jenni Häyrisen #uunifetapasta (tuloksellisuus) ja Veikkauksen Mahdollisuuksia-kampanja (monipuolisuus).

Tänä vuonna selkeänä trendinä kilpailussa näkyi vastuullisuus ja yhteiskunnallinen kantaaottavuus. Jokaisessa viidessä Vuoden Valinnat -kategoriassa oli mukana ehdokas, jonka kampanjassa vastuullisuusnäkökulma oli merkittävässä roolissa.

”Ihan mahtavaa, että tämä trendi näkyy ehdokkaissa ja inspiroi niin yrityksiä kuin vaikuttajia tekemään entistä enemmän ja monipuolisemmin yhteistyötä tärkeiden vastuullisuusteemojen ympärillä”, kommentoi Suomen Clarion-hotellien marketing manager Tuulia Hyvärinen tiedotteessa.

Vuoden valinnat 2019 ja raadin perustelut

Rohkeus-sarjan voittajat

Nonsense-podcastin vaalispesiaali tarttui poliittiseen vaikuttamiseen uudenlaisella, nuorekkaalla otteella ja onnistui puhuttelemaan podcastin kohderyhmää.

Raadin perustelut: “On upeaa, että nämä nuoret naiset menivät oman mukavuusalueensa ulkopuolelle ja käyttivät vaikutusvaltaansa nuorten äänestysaktiivisuuden lisäämiseksi.”

Diakin Työnimi-kampanjassa neljä tunnettua suomalaista haki töitä omilla ansioluetteloillaan, mutta tyypillisillä romaninimillä. Kampanja osoitti, että romanit joutuvat yhä kohtaamaan syrjintää rekrytointitilanteissa.

Raadin perustelut: “Työnimi-kampanja toi hyvin konkreettisella tavalla esiin romanien syrjinnän työelämässä ja sai vastaanottajat ajattelemaan myös omaa suhtautumistaan vähemmistöihin.”

Hauskuus-sarjan voittaja

ASMR-videot, Verohallinto. Viime vuoden lopulla Verohallinto julkaisi YouTube-videon, jossa verosihteeri Osku Mäkelä kuiskii Verohallinnon verotuspäätöstiedotetta ASMR-tyyliin. Kansalaiset villiintyivät, ja videot saivat jatkoa.

Raadin perustelut: "Verohallinto on onnistunut hyödyntämään vaikuttajakentästä lähtenyttä ilmiötä tuloksellisesti.” “Tekis mieli katsoa sellainen video nytkin.”

Välittäminen-sarjan voittaja

#nytonpakko, Greenpeace. Syksyllä 2018 julkaistu ilmastoraportti ja sen jälkimainingeissa järjestetty Ilmastomarssi herättelivät myös vaikuttajat pohtimaan omaa ympäristösuhdettaan #nytonpakko-kampanjan myötä.

Raadin perustelut: “Mikä on tärkeämpää välittämistä kuin maailmasta välittäminen?” “#nytonpakko sai ihmiset liikkeelle.”

Tuloksellisuus-sarjan voittaja

Uunifetapasta, Jenni Häyrinen. Liemessä-Jennin luoma hittiruoka.

Raadin perustelut: “Jennillä on kyky luoda ruoka-alan ilmiöitä, jotka leviävät viraaliksi.”

Monipuolisuus-sarjan voittaja

Mahdollisuuksia, Veikkaus

Mahdollisuuksia-podcastin ympärille rakentunut monikanavainen kampanja toi ystävyys-teemaa esille monesta eri näkökulmasta.

Raadin perustelut: “Mahdollisuuksia-kampanja yhdisti monipuolisesti eri kanavia ja toi vaikuttajat mukaan kampanjaan monella eri tasolla.”

Vaikuttajamarkkinointi on edelleen nosteessa

Kilpailun järjestäjät toteavat, että vaikuttajamarkkinointi on kehittynyt kolmessa vuodessa paljon ja tämän vuoden finalistityöt olivat monipuolisuudessaan kaikkea muuta kuin perinteisiä vaikuttajapostauksia.

PING Helsingin perustajan Inna-Pirjetta Lahden mukaan tämän vuoden tasokkaiden finalistien joukossa näkyy koko toimialan kehittyminen.

”Niin yritykset kuin vaikuttajatkin ovat rohkaistuneet heittäytymään aivan uudenlaiseen vaikuttajayhteistyön muotoihin”, hän sanoo.

Myös Meltwaterin head of marketing Senni Niemi on kiinnittänyt huomiota alan valtavaan kehitykseen.

”Vuoden Valinnat -kisa todistaa sen, miten pitkälle vaikuttajamarkkinointi on kehittynyt. Finalistit ja kategorioiden voittajat ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten vaikuttajat pystyvät luomaan mukaansatempaavia ilmiöitä ja herättämään keskustelua yhteiskunnallisista aiheista”, hän sanoo.

Meltwater tutkii sosiaalisen median analytiikkapalvelun avulla ilmiöiden laajuutta, ja Vuoden Valinnat -kisassa yksi kisaajista erottui selvästi edukseen muista. Greenpeacen #nytonpakko-kampanja on kerännyt viimeksi kuluneen puolen vuoden aikana lähes 40 000 sosiaalisen median mainintaa ja toimii siten hyvänä esimerkkinä laajasti keskustelua herättäneestä ilmiöstä.