ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on palkinnut Vuoden viestintätekona Elements of AI -verkkokurssin. Järjestö jakoi Vuoden viestintäteko -palkinnon ja kolme muuta palkintoa sekä kunniamaininnan ProCom-päivän yhteydessä keskiviikkona Helsingissä Bio Rexissä.

Vuoden viestintäteoksi valittu Elements of AI on Reaktor in ja Helsingin yliopistonmaksuton tekoälykurssi, joka tarjoaa perustiedot tekoälystä ymmärrettävässä muodossa.

”Reaktorin ja Helsingin yliopiston AI-verkkokurssi on erinomainen suomalainen teko kansainvälisesti tärkeän asian puolesta”, ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n tuomaristo perustelee valintaansa.

Kurssista on tullut Helsingin yliopiston historian suosituin. Sillä on yli 150 000 osallistujaa yli 110 maasta, ja kurssilta on valmistunut maailmanlaajuisesti yli 15 000 ihmistä. Kurssi on saatavilla suomen lisäksi englanniksi ja ruotsiksi, ja lisää kieliversioita sekä jatkokursseja on tulossa.

”Opetuksen käyttäjäkokemus on todistetusti kunnossa, sillä tieto kurssista on levinnyt tyytyväiseltä käyttäjältä toiselle etupäässä sosiaalisen median kanavia pitkin. Kurssin maailmanlaajuinen menestys on tuonut Suomelle näkyvyyttä kansainvälisesti ja tasoittanut Suomelle tietä tekoälyajan tiennäyttäjäksi”, ProComin perusteluissa todetaan.

Vuoden viestijäksi valittiin monipuolinen viestintäammattilainen Anna Sorainen.Hän on muun muassa viestintätoimisto Ground in perustaja sekä entinen urheilutoimittaja, mainostoimiston pomo, Kimi Räikkösen mediavalmentaja ja Suomen olympiakomitean viestintäpäällikkö. Viime vuonna Sorainen julkaisi SORI – Johtaja ja julkisuus kriisissä -kirjan, jossa hän avaa myös omakohtaisesti julkisuuden todellisuutta ja toimintatapoja kriisien keskellä. Sorainen palkittiin muutama vuosi sitten Evento Awardsissa vuoden puhujana.

”Viestintäyrittäjänä hän on arvostettu ja pidetty monipuolisuutensa sekä henkilökohtaisten ominaisuuksiensa takia. Hän perehtyy asiakkaansa tarpeisiin, kommunikoi avoimesti ja osaa innostaa niitä, joiden kanssa tekee työtään”, raati perustelee valintaa.

Vuoden johtajana ProCom palkitsi Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren kyvyistään viestiä ja esiintyä tehokkaasti kaikenlaisilla foorumeilla. Palkintoraati halusi nostaa esiin Vapaavuoren modernin tavan käyttää viestintää johtamisen keskeisenä voimavarana.

”Hän löytää ympäriltään toimivimmat ratkaisut ja soveltaa niitä taidokkaasti Helsingin hyödyksi. Hän ei poista mielenosoittajia kadulta vaan näkee sellaisen liikehdinnän osaksi toimivaa demokratiaa. Jan Vapaavuori on nostanut Helsingin kaupungin ja sen brändin aivan uudelle tasolle omistautumalla laajaan kaupunki- ja maakuvakeskusteluun.”

Raati arvioi, ettei Helsingillä ole kenties koskaan aiemmin ole ollut yhtä viestinnällisesti vahvaa ja rohkeaa keulakuvaa ja että Vapaavuori käyttää erityisen taitavasti someviestintää ja verkostoja päämääriensä ajamiseen.

Palkinto elämäntyöstä myönnettiin viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja Osmo Kammoselle.Vuonna 2018 eläkkeelle jäänyt Neste en entinen viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja Osmo Kammonenon pitkän linjan strategisen viestinnän ja yhteiskuntatyön ammattilainen, joka on toiminut uransa aikana viestinnän johtotehtävissä useissa eri pörssiyhtiöissä.

”Palkittava on ollut pidetty esimies, kollega ja yhteistyökumppani. Taitavana puhujana, puheenkirjoittajana ja strategina tunnettu Kammonen on jakanut vuosien varrella osaamistaan ja kannustanut nuorempia kollegojaan suurempaan vastuunottoon. Hän on edesauttanut monen muun viestinnän ammattilaisen uraa esimerkillisellä tavalla”, valintaa perustellaan.

Kunniamaininnan ProComilta sai ulkoministeriöjärjestelyistään #HELSINKI2018-tapaamisen onnistumiseksi.

Perusteluissa nostetaan esiin, että ulkoministeriö joutui toimimaan nopeasti erityisen vaikeassa poliittisessa tehtävässään ja onnistui siinä monilla mittareilla. Kokous toi Suomeen yli 1 500 toimittajaa eri puolilta maailmaa.

”Helsinki näyttäytyi turvallisena paikkana, jossa kaikki pelaa moitteettomasti. Heinäkuun kolmella ensimmäisellä viikolla kansainvälisiä digitaalisen uutismedian artikkeleita huippukokouksen aiheista kertyi yhteensä yli 343 000 kappaletta ja niiden yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus on 342 miljardia näyttökertaa. Monissa artikkeleissa kerrottiin kokouksen aiheen rinnalla myönteisesti Suomen hyvinvoinnista, taloudesta, koulutuksesta ja kulttuurista”, ProCom perustelee kunniamainintaa.

ProComin viestintäpalkintoehdotukset on kerätty jäsenistöltä sekä muilta viestinnän ammattilaisilta. Lopullisen valinnan teki tuomaristo, johon kuuluivat viestinnän professori Anu Sivunen Jyväskylän yliopistosta, viestintäyrittäjä ja toimittaja Pasi Kivioja, Vuoden viestintäteon palkinnon viime vuonna noutanut Päivi Pirttilä,neuvotteleva virkamies valtioneuvoston kansliasta ja ProComin puheenjohtaja, viestintäjohtaja Kaisa Lipponen sekä ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin.

71-vuotias ProCom on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö ja alansa vanhimpia järjestöjä Euroopassa. ProComiin kuuluu noin 3 000 viestinnän ammattilaista, jotka työskentelevät yrityksissä, julkissektorilla ja järjestöissä.