Diakonia-ammattikorkeakoulun ja TBWA\Helsingin romanien työelämäsyrjinnän vastainen kampanja Työnimi valittiin Vuoden viestintätyöksi Finnish Comms Awards 2019 -kilpailussa.

Vuoden viestintätoimistona palkittiin SEK, Vuoden Spokespersonina Salesforce n Petteri Poutiainen ja Vuoden viestintäkonsulttina Netprofile n Essi Isomäki.

"Kilpailun taso oli niin kova, että joissakin kategorioissa jouduimme vertailemaan hyvinkin monelta kannalta töitä. Viestintä on nyt päässyt liiketoiminnan ytimeen", sanoo Finnish Comms Awards 2019 -kilpailun päätuomari Sari-Liia Tonttila, Ahjo Communicationsin omistaja ja vanhempi neuvonantaja.

Kilpailu on kasvanut vuosi vuodelta ja tänäkin vuonna kasvu jatkui. Vala ry:n vastuullisen lahjoittamisen kilpailu yhdistyi osaksi Finnish Comms Awardsia ja kilpailuun osallistui taustaltaan hyvin erilaisia toimistoja.

"Viestinnän merkityksen ymmärryksen kasvu heijastuu kilpailuumme. Yhä enemmän tulee töitä, joissa viestinnän konsultointi alkaa strategian uudelleen reivauksesta. Vastuullisuus on trendi, joka alkaa nimenomaan yritysten strategian kehittämisestä ja jatkuu viestinnällisinä ulostuloina", sanoo MTL :n toimitusjohtaja Tarja Virmala.

Voittajat kategorioittain perusteluineen ovat seuraavat:

Yritys- ja organisaatioviestintäOhjelmistoyritys valjasti Esko Valtaojan etsimään maailmankaikkeudesta digitaalista insinööriälyäNitor, Tehtaankatu Oy, Netprofile & Pablo Films

Perustelut: Kirurgin tarkasti kohdistettua viestintää haastavalle kohderyhmälle, IT-nörteille. Viestinnän sisältö oli osallistavaa ja oivalluttavaa. Se avasi sipulia kerros kerrokselta siitä, mitä kohderyhmä voi odottaa. Toteutus tarjosi täysin uuden näkökulman. Viestinnän tulokset olivat ällistyttävän hyviä haasteellisessa kohderyhmässä ja kilpaillulla rekrytointimarkkinalla.

Palvelut100 syytä matkailla Suomessa – yhdessä enemmänSuoma ry & Drama Queen

Perustelut: Kokonaisvaltaisella otteella, monipuolisesti toteutettu työ, joka tehtiin useiden matkailualan yritysten yhteistyönä. Suoraselkäinen kampanja pirstaloituneesta toimijakentästä huolimatta. Työssä ymmärrettiin hyvin suomalaisten matkailijoiden kova potentiaali. Loistavat tulokset, suomalaisten matkailijoiden määrä nousi merkittävästi.

TeknologiaFortum Singalong ShuttleFortum & TBWA\Helsinki

Perustelut: Kovaa tavoitetta, Charge & Drive -verkoston kattavuuden tunnettuuden nostoa, lähdettiin hakemaan konkreettisella, ennakkoluulottomalla viestinnällä, joka on tehty pilke silmäkulmassa ja yllättävässä, mutta kohderyhmää ajatellen erinomaisessa asiayhteydessä. Perinteinen toimija Fortum kuskattiin laulamalla moderniin maailmaan ja kansainväliseen näkyvyyteen. Hieno, luova työ.

YmpäristöNeste – NollaNeste & TBWA\Helsinki

Perustelut: Nesteen nollamökissä valjastettiin alustatalous käyttöön. Työn tavoitteena oli ottaa kantaa ja parantaa maailmaa sekä saada muut suuret toimijat mukaan. Hyvä strategia ja toteutus. Sympaattinen, uudenlainen vastuullisuuskampanja.

Vuoden VarainhankintaKetjureaktioSuomen Punainen Risti

Perustelut: Nokkela kampanjakonsepti, joka taipuu moneksi, mutta jonka keräyskohde tekee siitä erityisen ajankohtaisen. Hyvää ruohonjuurityötä, jonka lisäksi on uskallettu kokeilla myös uusia keinoja. Kampanjassa yhdistyvät tärkeä aihe, helppo tapa osallistua ajamalla polkupyörällä ja hieno kannustaminen.

KauppaVaasan Oy: Suomalaisten leivän puolestaVaasan Oy & Ellun Kanat

Perustelut: Tässä työssä asiakas nosti strategisen tekijän, rukiin, takaisin tuotteensa ytimeen. Näin toimitaan kampanjassa, jossa vastuullisuuden nostaminen esiin on myös viisasta trendien lukemista. Mielikuva vastuullisena leivän valmistajana vahvistui. Vakuuttava kampanja.

Julkishallinto ja järjestöt Diak – TyönimiDiak & TBWA\Helsinki

Perustelut: Työ, joka olisi helposti jäänyt lyhytaikaiseksi pr-tempaukseksi, herättikin näkyvyyden ansiosta aitoa keskustelua työsyrjinnästä. Se herätti miettimään yhteiskuntamme rakenteita, kulttuuria ja piileviä toimintamalleja. Yksinkertainen oivallus toteutettiin riittävällä volyymillä, ja vaikutuksia syntyi: useat yritykset muuttivat rekrytointikäytäntöjään.

Teollisuus ja rakentaminenItis ampui työmaalta lähtölaukauksen leffateatterin hypetykselleItis, Finnkino & Republic

Perustelut: Itiksen ja Finnkinon massiivinen elokuvateatterikompleksi lanseerattiin medialle päivälleen vuotta ennen kuin se avautui elokuvafaneille. Huipputyö herätti yleisön kiinnostuksen kilpaillulla rakennusalalla, jota monet haasteet ravisuttavat. Ajoitus ja uutisten asteittain etenevä strategia johti kaupalliseen menestykseen.

Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy Valio Jäätelöfabriikki Sweet Suite – Maailman ensimmäinen jäätelöhotellihuone nousi “pakko kokea” -ilmiöksiValio & SEK

Perustelut: Hieno Valio-jäätelön uudelleen lanseeraus. Konsepti oli selkeä ja ytimekäs. Hienolla tavalla ymmärretty, miten puheenaiheita syntyy somessa – tekemällä juttuja, joita ei vaan voi olla jakamatta. Ei voinut jäädä huomaamatta.

Ansaittu näkyvyysHelsingin Sanomat – The Land of Free PressHelsingin Sanomat & TBWA\Helsinki

Perustelut: Maailmanluokan toteutus, joka tehtiin nopealla aikataululla Helsingin huippukokouksen 2018 aikana. Loistava idea ja mahdollisuuteen tarttuminen. Ripeä ja määrätietoinen toiminta sekä idean jalostaminen yhdessä asiakkaan kanssa toi maailmanlaajuisen näkyvyyden lehdistön vapaudelle, Helsingin Sanomille ja Suomelle.

Strateginen viestintäkonsultointiTyöympäristöstä tulee palvelu – Martelan strategia jalkautuuMartela & Netprofile

Perustelut: Tässä työssä muokattiin asiakkaan ajattelua ja toimintaa, tehtiin tuotelähtöisestä yrityksestä palvelutalo. Tarinallistaminen, palvelun tuotteistaminen ja viestintä on yhdistelmä, jolla toimisto sukelsi syvälle asiakkaan liiketoiminnan muutokseen hyvin tuloksin.

Liikenne ja logistiikkaLähitaksi Oy – Taksi-Juhan matkassa taksilain muutoksen yliLähitaksi Oy & Republic

Perustelut: Asiakkaan brändin vahvistaminen ja luotettavuuden nostaminen onnistuivat hienosti tilanteessa, jossa kilpailuasetelma taksiliiketoiminnassa muuttui. Sisäinen innostaminen ja viestintään panostaminen oli erityisen huomioitavaa. Toimiston kanssa tehty yhteistyö siivitti asiakkaan ottamaan mediassa kantaa yhteiskunnalliseen ongelmaan. Tulokset puhuvat puolestaan.

LifestyleSuristen sydämiin – Tarina siitä, kuinka merkityksellisyyden tarjoaminen kohderyhmälle voi kasvattaa liiketoimintaaMehiläinen & Vapa Media

Perustelut: Strategiatyön keskeinen oivallus on sisältömarkkinoinnin perusajatus: puhutaan siitä, mikä asiakkaita kiinnostaa ja on heille tärkeää, vaikka se myytävän palvelun kannalta vaikuttaisi epäolennaiselta. Perinteisin keinoin päästiin hyviin tuloksiin myös liiketoiminnallisesti. Hienosti kiteytetty ja erottuva strategia.

Pro BonoSuomen roskakalatPidä Saaristo Siistinä ry, freelancerit Kuisma Väänänen ja Akseli Kouvo & Mirum Agency Oy

Perustelut: Kaikessa yksinkertaisuudessaan aivan loistava kampanja, joka on oivaltava, vaikuttava ja hyvin ajankohtainen. Aineisto on visuaalisesti onnistunut. Opetustaululle annettiin upea uusi elämä. Strategia välittää organisaation ydinsanoman hyvin.

Kilpailun paras pitchaaja Mirkka Guthwert, Viestintätoimisto Drum

Perustelut: Vankkumaton osaaminen, selkeys ja lähestyttävyys tekivät esityksestä loistavan. Asiakkaan, sen toiminnan ja tuotteiden vahva tuntemus näkyivät ja kuuluivat. Hyvä ja selkeä rytmitys antoi kuulijalle aikaa omaksua, vakuuttua ja vaikuttua.

Vuoden Spokesperson

Petteri Poutiainen, maajohtaja, Salesforce

Perustelut: Loistava esimerkki nykyajan ajatusjohtajasta. Oman kapean alansa keskustelun rohkea uudistaja. Moderni, kantaaottava johtaja ja aktiivinen viestijä. Yrityksensä suomalaisena keulakuvana hän on levittänyt tietoisuutta yrityksen ratkaisukeskeisestä lähestymisestä koko alan yhteiseen ongelmaan. Moderni johtaja, joka uskaltaa esiintyä ja ottaa kantaa.

Vuoden Viestintätoimisto

SEK

Perustelut: Ison loikan ylös tehnyt toimisto, joka on viime vuosina parantanut tulostaan sekä panostanut henkilöstötyytyväisyyteen ja kulttuurin kehittämiseen. Vaikeiden aikojen jälkeen tehdyn kovan työn tulokset näkyvät. Tämä lähes 100-vuotias toimisto on vaikuttanut alan suomalaiseen kenttään vahvasti kasvattajana ja viime vuosina merkityksen johtamisella. Loistavaa työtä!

Vuoden Viestintäkonsultti

Essi Isomäki, Netprofile

Perustelut: Hän on paitsi taidollisesti lähes maagisella tasolla, myös joukkuepelaaja. Ihminen lähellä toista ihmistä. Hänen työnsä ovat saaneet kansainvälisiä palkintoja. Hän on näyttänyt pitkäjänteisellä viestintäkonsultin urallaan kyntensä myös kotimaassa monessa vaikuttamisen paikassa. Hän on päivystävä ihminen, joka ei koskaan jätä ketään yksin.

Vuoden viestintätyö

Työnimi, TBWA ja DIAK

Perustelut: Muutosvoima. Sitä tämä työ on. Siinä pieni toimija sai isojen yritysten huomion. Siinä onnistuttiin kiteyttämään vaikea ja monimutkainen asiaa, romanien työsyrjintä, yhteen konkreettiseen viestikärkeen. Vaikuttavuuden kannalta upeaa, muita toimijoita aktivoivaa ja toimintapoja muuttavaa viestintää. Tämän työn ansiosta maailma on hitusen parempi paikka elää.

Oikaisu 29.5.2019 klo 8.00: Korjattu Essi Isomäen sukunimi.

Lisäys 29.5. klo 11.04: Lisätty Pro Bono -palkittuihin freelancerit Kuisma Väänänen ja Akseli Kouvo.