Digitalous

Anna-Kaisa Urpelainen 13.6. 12:15

Vuosi sitten Suomeen palannut Uber kuskaa yli 20 000 matkustajaa kuukaudessa – "Uusi lainsäädäntö on tuonut uusia liiketoiminnallisia mahdollisuuksia"

Petteri Paalasmaa

Kyytipalvelu Uber palasi liikennepalvelulain muutoksen myötä Suomen markkinoille heinäkuussa 2018.

Paluunsa vuosipäivän kunniaksi Uber julkisti torstaina katsauksen, jossa se kertoo toiminnastaan Suomessa taksilain uudistuksen jälkeen.

Kyytipalvelun mukaan sillä on tällä hetkellä yli 20 000 aktiivista matkustajaa kuukaudessa ja yli 500 aktiivista kuljettajaa. Matkustajien ja kuljettajien määrät ovat kasvaneet. Eniten Uberia käytetään pikkujoulukaudella.

Yrityksen käyttödata kertoo, että Uberia käytetään myös liikkumista täydentävänä muotona, jolloin matkat päättyvät useasti julkisen liikenteen asemille, rautatieasemalle, satamiin tai lentokentälle.

Suosituimmat kohteet ovat olleet Helsinki-Vantaan lentoasema, Kampin alue, Länsisatama, Hakaniemen tori ja Helsingin päärautatieasema.

”Olemme iloisia nähdessämme, kuinka tärkeä rooli Uberilla on matkustajien ja kuljettajien keskuudessa Helsingissä. Uusi lainsäädäntö on tuonut uusia liiketoiminnallisia mahdollisuuksia tarjoamalla kaupunkilaisille enemmän valinnanvaraa ja helpompaa liikkumista. Tämä mahdollistaa sen, että oman henkilöauton käyttöä voi miettiä tarkkaan ja jopa vähentää”, kertoo Uberin Pohjoismaiden johtaja Joel Järvinen tiedotteessa.

Uber kertoo, että yrityksen auto saapuu keskimäärin paikalle seitsemässä minuutissa.

Nippelitietona kyytipalvelu kertoo vielä kolme yleisintä esinettä, jotka matkustajilta on autojen kyytiin unohtunut: kännykkä, lompakko ja avaimet.

Paluunsa jälkeen Uber on tehnyt yhteishankkeita muun muassa Pyöräliiton ja Helsingin kaupungin kanssa. Uber on myös julkaissut sovellukseensa monia uusia ominaisuuksia, joiden avulla on lisätty entisestään palvelun turvallisuutta ja käyttökokemusta sekä matkustajille että kuljettajille.

“Suomeen paluumme jälkeen olemme keskittyneet vahvasti vastuulliseen kasvuun. Pyrimme jatkuvasti löytämään uusia tapoja tehdä yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa ja odotamme kovasti sen jatkumista – kuin myös tuhansien sovellusta käyttävien matkustajien ja kuljettajien palvelemista”, Järvinen sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö