Brittiläinen markkinointialan informaatioyritys WARC on julkaissut vuosittaisen Creative 100 -listauksensa, joka pohjaa toimistojen ja kampanjoiden vuonna 2019 voittamiin palkintoihin.

Kampanjoiden ykköseksi nousi Burger Kingin The Whopper Detour -kampanja, jolla pyrittiin lisäämään BK:n sovelluksen käyttäjiä. BK taklasi kilpailijaa tarjoamalla Whopperin yhdellä dollarisentillä, kunhan sovelluksen käyttäjä kävi ensin fyysisesti McDonald’sin ravintolan lähellä, eli kulki kiertoreittiä (engl. detour). Applikaatiota ladattiin 1,5 miljoonaa kertaa ja panostukset kampanjaan tulivat BK:n mukaan 37-kertaisena takaisin. Kampanjan takana oli FCB New York.

Burger King oli myös toista vuotta peräjälkeen juhlituin brändi, joka pääsi top 100 listoille neljällä kampanjalla.

Kakkoseksi kampanjoissa tuli Bodyformin ja Libressen Viva La Vulva ja kolmanneksi Niken Dream Crazy.

Toimistoista eniten palkintoja kahmivat amerikkalaiset. Kolmen kärki McCann New York, Droga5 New York ja Portlandissa majaansa pitävä Wieden+Kennedy.

Konserneissa aivan omassa luokassaan oli Omnicom Group, jonka pistesaalis oli yli 1,5 kertainen verrattuna kakkoseen ja kolmoseen eli Interpublic Groupiin ja WPP:hen.

Verkostojen kolmen kärki oli Omnicomiin kuuluva BBDO Worldwide, Interpublicin alainen McCann Worldgroup ja Omincomin DDB Worldwide.

Katso 10 kärki kategorioittain lehdistötiedotteesta.

Listauksessa huomioon otetut kansainväliset kilpailut ovat painoarvojärjestyksessä Cannes Lions, D&AD ja The One Show, Clio Awards sekä London International Awards. Palkinnot D&AD:sta ja The One Show’sta ovat yhtä arvokkaita.

Maanosakohtaisista kisoista ovat mukana Eurobest, Golden Drum, Spikes Asia, Adfest, Dubai Lynx, Loeries ja El Ojo de Iberoamérica.