Musiikin klassikkojulkaisu Billboard ratkaisi Mark Fry n uran suunnan. Hän huomasi tarttuvansa alan ikoniseen aikakauslehteen viikko toisensa jälkeen. Musiikkibisnes veti puoleensa.

”Yhtäkkiä minulle kirkastui, että tällä alalla pystyisin yhdistämään luontaisen kiinnostukseni ja työn. Työssä voi olla myös intohimo mukana”, Fry sanoo.

Fry kuvailee edenneensä ”perusputken läpi” levy-yhtiömaailmassa. Hän on kiertänyt paikallisradioita artistien kanssa, kuunnellut uutta musiikkia, ostanut mediaa, toiminut paikallisten ja valtakunnallisten medioiden kanssa sekä istunut kansainvälisissä pöydissä Warnerin sekä Sony n isoimpien pomojen kanssa. Nyt uratikkaat ovat johtaneet Suomen suurimman musiikkiyhtiön Warner Music Finland in toimitusjohtajaksi 1. huhtikuuta alkaen.

Etenkin nettipiratismin yleistyminen ja fyysisen levymyynnin hiipuminen kuristivat musiikkialaa viime vuosikymmenellä. Tuolloin Warner päätyi ottamaan riskin. Se laajensi uusille alueille eikä ole enää pelkkä levy-yhtiö. Aiemmin tukitoiminnoksi mielletty live-musiikki on nyt merkittävä osa liiketoimintaa, kuten myös kustannustoiminta.

"Veimme ensimmäisinä suomalaiset artistit areenoille toistuvasti. Ennen kyse oli yksittäistapauksista ja alue oli ulkomaisten artistien dominoima. Meillä se tuli osaksi tavoitteita ja kotimaisten artistien uran rakentamisen prosessia. Hallikonsertit ja -kiertueet ovat yksi kasvualue. Olisi kiva nähdä hallikeikkoja muuallakin kuin Helsingissä."

Pelkkä hyvä musiikki ei takaa menestystä. Henkilö ja persoona voivat ratkaista, kuuluuko artistina sen viiden prosentin joukkoon, joka lyö läpi Warnerilta. Musiikkibisneksen johtajalla täytyy olla harjaantunut "sosiaalinen silmä".

"Pitää olla sormet pulssilla. Intuitio on tärkeä. Sieltä tulee se näkemys, jota ei pysty selittämään tai todistamaan. Se vain tuntuu oikealta. Monesti sellaiset päätökset ovat kaikkein ratkaisevimpia. Jos niitä ylianalysoi, voi mahdollisuuksia jäädä käyttämättä."

Lue koko haastattelu tuoreesta Markkinointi&Mainonta-lehdestä 7/2017.