Vastuullisuus

Maarit Alkula 6.6. 10:16

Wärtsilä haluaa profiloitua yhteistyöhön kutsujana – haastoi koko toimialan mukaan ympäristöhankkeeseensa

Pekka Karhunen
Wärtsilän viestinnästä, brändistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Atte Palomäki esittelee karttaa, jolla näkyy nopeutettuna aitoa dataa laivojen liikkeistä maailman merillä kolmen kuukauden ajalta.

Oceanic Awakening -aloitteellaan Wärtsilä haastaa meriteollisuuden jakamaan dataa ja etsimään yhdessä keinoja auttaa ympäristöä.

Wärtsilän uudessa pääkonttorissa sijaitsevan Wärtsilä Experience Centerin jättinäytöillä pyörii näyttäviä kuvia luonnosta ja taustalla pauhaa musiikki. Merenkulkuun ja energiantuotantoon käytettäviä laitteita valmistavan Wärtsilän liiketoiminta on varsin kaukana kuluttajista, mutta yrityksen brändivideot vetoavat vahvasti tunteisiin.

Yksi Wärtsilän videoista, yhdessä Milttonin kanssa tehty An Oceanic Awakening, palkittiin toukokuussa Lontoossa Sabre Awards -kilpailussa parhaana brändivideona. Video on osa Wärtsilän viime syksynä esittelemää samannimistä hanketta, jossa se haastaa kaikki merialan toimijat mukaan tekemään yhteistyötä puhtaan ympäristön puolesta.

”Se ei ole kaunis filmi, vaan inhorealistinen. Viesti on, että jotakin on tehtävä heti, ja tässä on toimija, joka haluaa ottaa vastuuta”, sanoo Wärtsilän viestinnästä, brändistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Atte Palomäki.

Hankkeen tavoitteena on muun muassa luoda SEA20-niminen suurten satamakaupunkien verkosto. Aluksi siihen kuuluivat Helsinki, Hampuri ja Rotterdam, ja sittemmin mukaan on tullut muitakin.

”Tarkoituksena on koota 20 kaupungin verkosto, jossa yhdessä kaupunkisuunnittelijoiden, satamatoimijoiden, isojen laivayhtiöiden, logistiikkayhtiöiden, yliopistojen, futuristien ja muiden kiinnostuneiden kanssa mietitään, millainen kaupunkirakenne palvelee puhtaampaa ja ympäristötehokkaampaa tulevaisuutta.”

Pallossa Wärtsilän uuden pääkonttorin aulan seinällä on suljettu ekosysteemi, joka on ympäröity 42 tiimalasilla. | Kuva: Pekka Karhunen

 

Palomäki ei kerro, kuinka paljon hanke maksaa, mutta hänen mukaansa investointi on iso ja teema on keskeinen osa Wärtsilän markkinointi-, brändi- ja viestintäkokonaisuutta. Kyseessä on pitkän aikavälin hanke, ei yksittäinen kampanja.

”Myös meriliikenteessä asiakkaidemme ympäristönormit ja loppuasiakkaiden vaatimukset alkavat olla yhä kovemmat, ja kankeana ja hidasliikkeisenä pidetty toimiala on sen vuoksi aktivoitunut hyvin.”

Esittelytilan suurimmalla näytöllä näkyvät valopisteinä maailman merillä seilaavat laivat. Oranssit pisteet ovat aluksia, joissa on Wärtsilän teknologiaa.

Automatisoitua signaalia liikkeistään lähettäviä aluksia on maailmassa kaikkiaan 70 000, ja niistä yli 40 000:ssa on Wärtsilän teknologiaa.

”Käytämme tätä tilaa asiakkaiden sitouttamiseen. Kun jaetaan dataa ja toimitaan yhdessä, järjestelmästä saadaan valtavasti tehottomuutta ja päästökuormaa pois.”

Wärtsilän uuden pääkonttorin aulan seinällä on 42 tiimalasilla. Jokaisen toisella puolella on yksi Wärtsilän henkilöstöltä kerätty ympäristöteko ja toisella puolella aikaan liittyvä mietelause. | Kuva: Pekka Karhunen

 

Wärtsilä on vastikään päivittänyt strategiaansa ja brändiään.

”Korostamme innovaatioita, yhdessä tekemistä ja puhdasta tulevaisuutta. Haluamme, että Wärtsilä yhtiönä tunnetaan niistä.”

Yhtiön pitkän aikavälin päämäärä on edistää kestävää yhteiskuntaa älykkäällä teknologialla. Myös voimalaitospuolella on oma strategiansa pyrkiä kohti täysin uusiutuvaa energiatulevaisuutta. Palomäen mukaan moni on kysellyt, eikö Wärtsilä polttomoottorivoimalaitosten valmistajana ammu tavoitteella itseään jalkaan. Yhtiön näkemys on, että pitkän aikavälin tulevaisuus vaatii monta pientä askelta.

”Ymmärrämme, että profiilimme on tulevaisuudessa toisenlainen. Emme pysähdy siihen, että tämän päivän teknologiaa pitäisi suojella, vaan siitä ponnistetaan eteenpäin.”

Wärtsilä

Perustamisvuosi: 1834

Mitä: Toimittaa ja huoltaa meren- kulun ja energiatuotannon laitteita

Liikevaihto: 5,2 miljardia euroa

Liiketulos: 577 miljoonaa euroa

Henkilöstö: 19 000

Kansainvälisyys: Yli 200 toimi- pistettä yli 80 maassa eri puolilla maailmaa

Uusi pääkonttori: Wärtsilä muutti marraskuussa uuteen pääkonttoriinsa Helsingin Salmisaareen

Artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä 3.6.2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö