Mainonta

Aleksi Ylä-Anttila 5.12. 09:03

WhatsApp käy taistoon valeuutisia vastaan tv-kampanjalla: "Jaa iloa, älä huhuja"

Kuvakaappaus YouTubesta
WhastApp nostaa tv-kampanjassaan esille valeuutisten ja huhujen aiheuttamia ongelmia.

Pikaviestinpalvelun ensimmäinen tv-kampanja korostaa, kuinka valeuutiset voivat aiheuttaa väärinymmärryksiä ja kitkaa ihmisten välille.

WhatsApp on saanut osakseen kovaa kritiikkiä siitä, kuinka viestipalvelu on käsitellyt valeuutistapauksia Intiassa. Se onkin nyt aloittanut kampanjan, jolla intialaisia valistetaan valeuutisista, uutisoi The Next Web.

Kampanjaa käydään kolmen eri tv-mainosspotin voimin. Mainosfilmit ovat 60 sekunnin spotteja, joissa kehotetaan "jakamaan iloa, ei huhuja".

Mainoksissa esitellään kolme keskushenkilöä, jotka käyttävät aktiivisesti WhatsAppia yhteydenpitoon ystäviensä ja lähipiirinsä kanssa. Ongelmia kuitenkin ilmenee, kun heitä pyydetään faktojen sijaan levittämään huhuja palvelun kautta.

Spotteja esitetään televisiossa, Facebookissa ja YouTubessa kymmenellä paikallisella kielellä. Facebookin omistama yhtiö on ajoittanut kampanjansa juuri Rajasthanin ja Telanganan osavaltioiden paikallisvaalien edelle. 

WhatApp joutui Intiassa tulilinjalle, kun valheelliset viestit johtivat useihin kuolemantapauksiin. WhatsAppin kautta levisi viime vuonna huhu, jonka mukaan Intiassa operoi lapsia sieppaava ryhmä.

Vain muutamassa kuukaudessa yli 20 ihmistä kuoli väkijoukon pahoinpiteleminä heistä levitetyn väärän tiedon takia.

Useat ministerit vetosivat tapauksien vuoksi yhtiötä ryhtymään konkreettisiin tekoihin valeuutisia vastaan. He ehdottivat erityisen toimiston perustamista ongelman hoitamiseksi Intiassa.    

Vastauksena tähän yhtiö nimitti erityisen valitusasiamiehen syyskuussa ja samalla oman maajohtajan Intiaan. Samalla yhtiö esitteli ongelmalle omistetut sivut ja askeleet, joiden aikataulussa valeuutisongelmaa hoidetaan. 

WhatsAppin mukaan yhtiö "haluaa totisesti nähdä valeuutisten ja harhaanjohtavan informaation vähenevän" alustallaan, jotta ihmiset voivat käyttää sitä turvallisesti. Mainoskampanja on yksi askel lisää tässä työssä.