Nintendolla menee lujaa Wii-pelikonsolin kanssa. Viime vuonna Euroopassa myytiin yhteensä 8,3 miljoonaa Wiitä, mikä oli miltei 60 prosenttia edellisvuotista enemmän.

Wii tuli markkinoille loppuvuodesta 2006, joten Eurooppaan on myyty yhteensä 14,2 miljoonaa Wiitä. Maakohtaisia myyntilukuja Nintendolta ei heru.

Nintendo on hokenut jo miltei vitsiksi asti, miten Wiin tuotanto ei pysy kysynnän perässä. Tuotepäällikkö Minna Kaivola Nintendoa maahantuovasta Amo Oy:stä vakuuttaa, että tilanne on edelleen tämä.

- Olimme hyvin varautuneet, mutta joulun kysyntä tuli silti yllätyksenä. Lopputulokseen olimme kyllä tyytyväisiä, mutta enemmänkin olisi mennyt. Koneita tuli maahan viikon tai parin välein, pienissä erissä, Kaivola huokaa.

Hänen mukaansa kysyntä on jatkunut vilkkaana tammikuussakin.

Toimitukset mukaan

Wii löi läpi viime vuonna myös Suomessa. Itse konsoli ei ole muuttunut parissa vuodessa miksikään, mutta Wii Fit -pelipaketti laajensi kohderyhmää roimasti.

- Pelin lanseeraus tehtiin kuntosalilla, jolloin toimittajat pääsivät kokeilemaan, miltä kuntoilu Wii Fitin kanssa tuntuu. Lähestyimme toisenlaisia medioita kuin ennen. Paikalle kutsuttiin fitness- ja sporttitoimittajia sekä naistenlehtiä.

Positiivinen kokemus meni läpi mediassa ja tuki isoa tv-kampanjaa. Spotit ostettiin suosittujen perheohjelmien ympäriltä.

Wii Fitiä on esitelty paljon myös messuilla ja tapahtumissa. Varsinkin naiset ovat innostuneet Wii Fitin tuomasta mahdollisuudesta kuntoilla pelaamisen ohessa.

Samalla kauppa kiinnostui ottamaan Wiitä hyllyyn, koska sillä on ollut mahdollisuus saada uutta, satunnaisesti pelaavaa aikuisyleisöä asiakkaiksi.

Ajetaan skootterilla

Amo Oy jatkaa Wiin esittelyä erilaisissa yleisötapahtumissa tänäkin vuonna, mutta raskas kenttätyö on ulkoistettu.

Viime viikolla avattiin Heurekassa kevään kestävä Pelaa ja Liiku -näyttely, joka innostaa liikkumaan pelaamisen, leikkimisen ja hauskan yhdessä tekemisen avulla. Nintendo on tietenkin pääyhteistyökumppani.

- Seuraavaksi keskitymme myymälänäkyvyyteen ja esillepanoihin, jotta Wii löytyy kaupan hyllystä entistä helpommin, Kaivola lupaa.

Wii Sports -peli saa myös jatko-osan, Sport Resortin, joka hyödyntää pientä lisälaitetta. Se mahdollistaa entistä tarkemman ja realistisemman grafiikan. Uusia lajeja ovat miekkailu, vesiskootterilla ajaminen ja frisbeen heitto.

Maailman ostetuimmat videopelit 2008

1. Mario Kart WiiNintendo8,94 miljoonaa

2. Wii Fit

Nintendo

8,31 miljoonaa

3. Grand Theft Auto IV

Take 2 Interactive

7,29 miljoonaa

4. Super Smash Bros. Brawl

Nintendo

6,32 miljoonaa

5. Call of Duty: World at War

Activision Blizzard

5,89 miljoonaa

Lähde: NPD, GtK Chart-Track, Enterbrain