Ravintolaruoan kotiinkuljetuksesta tuttu teknologiayritys Wolt avaa uuden verkkoruokakaupan Kalasatamaan.

Wolt Market on täysin Woltin oma ruokakauppa, jossa kaikki valikoiman hankkimisesta hyllytykseen ja kylmäketjusta huolehtimiseen on kauppaa pyörittävän Woltin tiimin rakentamaa.

Ensimmäinen Wolt Market avattiin Jätkäsaareen tämän vuoden huhtikuussa. Ideana oli kokeilla toimintaa aluksi itse ja sitä kautta selvittää, kuinka paljon ruoan verkkokaupalla on kysyntää sekä oppia, millaisia haasteita kaupan pyörittämiseen ja elintarvikkeiden kotiinkuljetukseen liittyy.

Myöhemmin keväällä Wolt aloitti yhteistyöpilotit myös Alepan ja Heinon Tukun kanssa.

“Wolt Marketin suosio on yllättänyt meidät positiivisesti. Päätimme avata toisen myymälän, jotta voimme vastata kasvavaan kysyntään ja saada oppeja konseptin laajentamisesta”, Woltin Suomen-maajohtaja Henrik Pankakoski kertoo tiedotteessa.

Yhtiö toivoo voivansa laajentaa tavalla tai toisella ruokaostosten kotiinkuljetusta myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

”Koronavirusepidemian takia moni viettää nyt entistä enemmän aikaa kotona, ja me haluamme tehdä parhaamme arjen ja kontaktien välttämisen helpottamiseksi. Satsaamme vähittäiskauppaan yhä enemmän.”

Wolt Marketin tuotevalikoima hankitaan muutamasta eri tukusta sekä tuottajilta ostamalla. Toimituksia tekevät Woltin kumppaneina toimivat lähetit.

Keskimäärin asiakas saa ruokaostokset 35 minuutissa tilauksesta kotiovelle. Pankakosken mukaan toimituksen nopeus on selkeästi asia, jota asiakkaat arvostavat.

“Lisäksi olemme panostaneet siihen, että valikoimassa olisi juuri niitä tuotteita, joita ihmiset oikeasti haluavat tilata. Tuotevalikoimaa on kuukausien aikana laajennettu sadoilla tuotteilla asiakaspalautteiden perusteella, ja nyt valikoimassa on lähes 600 erilaista tuotetta.”

Ruokaostosten kotiinkuljetuksen lisäksi Wolt on tämän vuoden aikana aloittanut liudan muita uusia vähittäiskaupan kumppanuuksia. Näihin kuuluvat esimerkiksi Clas Ohlson, Sokos Emotion, Suomalainen Kirjakauppa ja R-Kioski. Uusia pilotteja on tarkoitus aloittaa loppuvuoden aikana.

Vastikään Euroopan kuumimmaksi kasvuyritykseksi kansainvälisessä Tech5-kilpailussa valitun Woltin verkostoon kuuluu nyt yli 15 000 ravintolasta, jotka kattavat 90 kaupunkia yhteensä 23 maassa.

Yhtiö teki vuonna 2019 noin 87,4 miljoonan euron liikevaihdon sekä 36,1 miljoonaa euroa tappiota.

Vaikka Woltin viime vuoden tappiot kolminkertaistuivat vuoden 2018 noin 12,4 miljoonasta eurosta, myös yrityksen liikevaihto noin kolminkertaistui vuoden 2018 noin 30,1 miljoonasta.

Woltilla on noin 1 300 työntekijää, 15 000 ravintolakumppania, 40 000 lähettikumppania ja lähes 7 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää.