Mainonta

Olli Harma 18.6.2010 09:18 päivitetty 4.2.2016 09:52

Woodpecker tarjoaa tanskalaista

Woodpecker Films hakee vaihtoehtoa Suomessa suosituille ruotsalaisille mainosohjaajille. Edustukseen napattiin kolme tanskalaista tekijää.

Kotimaisten mainostuotantoyhtiöiden top vitoseen kuuluva Woodpecker Films on löytänyt vaihtoehdon Suomessa niin suosituille ruotsalaisille mainosohjaajille.

Tanskalaisen Far from Hollywood -tuotantoyhtiön kanssa yhteistyötä tehnyt Woodpecker on pokannut edustukseensa kolme tanskalaista nimiohjaajaa, joista tunnetuin, Jonas Elmer, on kunnostautunut myös pitkien elokuvien ohjaajana. Elmerin menestyselokuvasta Nynnestä haluttiin aikanaan Hollywood-versiota, ja hänet myös kutsuttiin ohjaamaan René Zellwegerin tähdittämä ihmissuhdekomedia New in town.

Muut tanskalaistekijät ovat Peter Harton ja Uffe Truust.

– Halusimme tuoda vaihtoehdon ruotsalaiselle osaamiselle. Tanskalaiset hallitsevat skandinaavisen tekotavan ja tekevät myös paljon Jenkkeihin ja Saksaan. Hinnoittelultaan he ovat keskimäärin suomalaisten tasoa, ja he ovat yllättävän tietoisia tästä markkinasta. Kaverit tiesivät kertoa, että Suomessa on hyviä käsiksiä, sanoo Woodpeckerin toimitusjohtaja Hannu Kalliolahti.

Inhouse goes out-house

Woodpecker on ottanut listoilleen myös uusia kotimaisia kykyjä: extremeurheilua kuvanneen Juho Konstigin, parivaljakon Aleksi&Akseli sekä ohjaajakollektiivin Gang of Three, joka kylläkin koostuu kolmesta Woodpeckerin entisestä inhouseohjaajasta Kalle Kotilasta, Sam Shingleristä ja Samuli Valkamasta.

Ohjaajien ulkoistaminen on vastaus markkinoiden lähes puolittumiseen syksyn 2008 talouskriisin jälkeen. Talo-ohjaajina säilyivät vain osakkaat Pete Veijalainen ja Tommi Pietiläinen.

– Meillä oli aiemmin viisi ohjaajaa inhouse. Se ei ole nykypäivänä mahdollista. Liikevaihtomme puolittui viime vuonna ja vaikka markkina on nousemassa se tapahtuu todella hitaasti. Hermostuneisuus jatkuu ja monet projektit jäävät yhä lillumaan, Kalliolahti toteaa.

Mainostuotannoissa tapahtuu hänen mukaansa tällä hetkellä kummallisia asioita. Valtionvelan paisuminen Kreikassa on aiheuttanut tuotantojen peruuntumisia Suomessa. Projekteja on jäänyt sananmukaisesti tuhkapilveen leijumaan. Mainostoimistoissakin suhteellisuudentaju on välillä hämärtynyt.

– On tullut aivan absurdeja ehdotuksia, joissa kässäri ja budjetti eivät ole missään suhteessa toisiinsa. Odotan kuitenkin, että talouden kohentuessa nähdään taas tarinallisia filmejä, luovia käsikirjoituksia sekä realistisia resursseja niiden toteuttamiseen.