Nimitykset

Laura Kukkonen 3.9.2018 15:22

WPP vahvisti tiedon – uudeksi toimitusjohtajaksi Mark Read

WPP
Mark Read ottaa vastuulleen WPP:n toimitusjohtajan työt.

Sir Martin Sorrellin seuraajan valinnasta liikkui jo aiemmin mediatietoja, mutta WPP julkisti tiedon uudesta toimitusjohtajasta päivä ennen osavuosikatsausta.

Mainosalan suuryrityksen WPP:n uusi toimitusjohtaja on Mark Read.

Hänen nimityksensä julkistettiin maanantaina, päivää ennen WPP:n osavuosituloksen julkistamista.

Read, 51, on toiminut väliaikaisena toimitusjohtaja siitä lähtien, kun WPP:n perustaja ja pitkäaikainen toimitusjohtaja Sir Martin Sorrell lähti yhtiöstä huhtikuussa.

WPP:n hallituksen puheenjohtaja Roberto Quarta kommentoi Readin hoitaneen yhtiön asioita "viisaasti ja tehokkaasti" kesän ajan. Quartan mukaan toiminta ei jättänyt epäilyksen sijaa Readin sopivuudesta yhtiön johtoon.

Quartan mukaan WPP arvioi lukuisiä kandidaatteja sekä ulkopuolelta että yhtiön sisältä.

"[Readilla] on intiimi ymmärrys liiketoiminnastamme ja hän nauttii hyvin vahvaa sisäistä luottamusta. Hän on myös ansainnut asiakkaidemme kunnioituksen keskittymällä heidän tarpeisiinsa jatkuvasti", Quarta kommentoi Readin osaamista Guardianin mukaan.

WPP:n taloudellinen tilanne on ollut heikkenemään päin ja yhtiö teki viime vuonna huonoimman tuloksensa miltei vuosikymmeneen. Read on kuitenkin sitä mieltä, että WPP:n holdingyhtiö-malli ei ole rikki.

"Jotkut kommentoijat ovat kyseenalaistaneet alamme näkymät, mutta uskon niiden olevan kirkkaat. Olemme käyneet läpi rakenteellisen muutoksen, emme rakenteellisen heikkenemisen aikakauden. Jos otamme muutoksen vastaan avosylin, tulevaisuutemme on jännittävä ja menestyksekäs", Read kommentoi WPP:n henkilöstölle lähettämässään viestissä, jonka The Drum julkaisi kokonaisuudessaan.

Guardianin mukaan Read on neuvotellut itselleen palkkiojärjestelmän, jonka avulla hän saa enimmillään 7 miljoonaa puntaa, eli noin 7,8 miljoonaa euroa vuosittain, jos hän onnistuu kääntämään WPP:n taloudellisen suunnan. Sorrell taas sai 13,9 miljoonaa puntaa viimeisenä WPP-vuonnaan.

Toinen ero Sorrellin ja Readin välillä on se, että Readin sopimukseen on liitetty kilpailukielto sekä erinäisiä ehtoja asiakkaisiin ja WPP:n työntekijöihin liittyen, jos Read jättää yhtiön. Näin ollen hän ei saa kaapata WPP:n avaintekijöitä tai asiakkaita lähtiessään firmasta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö