Kun kasvisruoasta kiinnostunut kolmekymppinen milleniaali etsii uusia reseptejä, hän kääntyy vaikuttajien puoleen. Samasta aiheesta kiinnostunut x-sukupolven viisikymppinen edustaja puolestaan hakee ideoita pitkälti aikakauslehdistä tai vaikka suoraan ruokakaupasta. Mitä nuorempi kuluttaja, sitä vahvemmin myös kaveripiiri vaikuttaa brändivalintoihin.

Näistä teemoista voit lukea lisää Kuluttajat ja brändit -tutkimuksestamme (A-lehdet, 2019).

Sukupolvien erot pitää ottaa huomioon, kun markkinointia suunnitellaan ja mitataan. Muuten ollaan taas vanhassa totuudessa, että puolet markkinoinnista valuu hukkaan, muttei tiedetä, kumpi puoli.

Se taas ruokkii ajatusta, että markkinointibudjetti on vain turha kulu liiketoiminnan kustannuksissa.

Kuluttajien käytös muuttuu, yritysten välinen kilpailu kovenee

Miljoonasta yrityksestä 40 000 elää yli 10 vuotta. Näistä 45 selviää 100-vuotiaaksi. Vain yksi miljardista yrityksestä elää yli 200-vuotiaaksi. Kilpailu kovenee päivä päivältä.

Aina löytyy toimialoja, joissa ketterät startupit disruptoivat alan ja vanhat toimijat jäävät kituuttamaan vanhoissa liiketoimintamalleissaan. Selvitäkseen voittajana yritysten täytyy pystyä uudistumaan jatkuvasti ja hakea uusia alkuja kehityksen etunenässä.

Onneksi yritysten ei tarvitse tehdä tätä yksin, sillä erityisesti nuoret kuluttajat ovat mieluusti apuna. He haluavat olla mukana kehittämässä brändejä, joten yritysten kannattaa hyödyntää tätä loistavaa mahdollisuutta maksimaalisesti – avoimesti vaan vuoropuheluun tulevaisuuden rakentajien kanssa!

Tehokas markkinointi vaatii asiakasymmärryksen syventämistä

Markkinointi on tärkeä väline, kun haetaan liiketoiminnan kasvua ja pyritään taklaamaan kilpailijoita. Se edellyttää kuitenkin, että tehdään oikeita asioita. Pystyykö yrityksesi markkinointi reagoimaan markkinatilanteeseen, asettamaan oikeat tavoitteet, mittaamaan oikeita asioita ja muuttamaan vanhoja tekemisen malleja? Jos ei, niin nyt on aika muutokseen.

Vain asiakkaita ymmärtämällä yrityksesi voi pysyä merkityksellisenä kaikille kohderyhmilleen myös tulevaisuudessa. Jotta markkinointi ei mene hukkaan, yritysten pitää ymmärtää sukupolvien erilaisuutta entistä vahvemmin ja rakentaa oikeanlaisia markkinoinnin sisältöjä oikeisiin kanaviin.

Kun mietit, miten ja missä koukutetaan nuoret, aktivoidaan milleniaalit, vakuutetaan äksät ja hurmataan baby boomersit, niin me A-lehdissä olemme mielellämme avuksi. Rakennetaan yhdessä merkityksellisiä kohtaamisia eri sukupolville ja varmistetaan datalähtöisesti, että markkinointibudjettisi tuottaa parhaat tulokset teidän liiketoiminnallenne.

Päivi Vaipuro, myyntijohtaja, A-lehdet Oy

Linkedin - Twitter