Venäjän mainosmarkkina on kuluneen vuoden aikana ollut vähintään yhtä jyrkässä tai jopa jyrkemmässä alamäessä kuin suomalainen. Hurjimpien arvioiden mukaan pudotus on ollut alkuvuoden aikana 30 prosenttia.

Tästä huolimatta Oulussa päämajaansa pitävä Avalon ja Pietarissa toimiva Promaco uskovat kumpikin saavansa kasvua aikaan itärajan ylittävällä yhteistyöllä.

Sauma yhteistyön virallistamiseen avautui, kun Promaco irtautui elokuussa J-P Rautamaan vetämästä Itämeren alueen yhteistyöhankkeesta, B9 Groupista.

- Sieltä piti tulla uusia asiakkaita, mutta ei tullut, tiivistää Promacon kaupallinen johtaja Kai Hahl irtioton syyt.

Vuodesta 2003

Avalonin kohdalla kysymys on ennemminkin pitkäaikaisen yhteistyön julkituomisesta.

- Olemme tehneet yhteistyötä vuodesta 2003, kertoo Avalonin toimitusjohtaja Jari Laakso.

Yhteistyö keskittyy toistaiseksi Avalonin kehittämien digimarkkinointityökalujen toimittamiseen myös Venäjälle. Toteutuneita projekteja löytyy jo ainakin Sokos Hotelsin sekä Saton venäjänkielisiltä verkkosivuilta.

Hahlin mukaan sähköpostin käyttö markkinoinnissa toimii hyvin Venäjän kaltaisessa valtavassa maassa.

- Toki työkalut pitää lokalisoida, Hahl jatkaa.

Yhteistyö ei vaikuta toimitusten omistussuhteisiin.

- Emme ole laajentumassa Suomen rajojen yli, vaan tarkoitus on nimenomaan kehittää näitä yhteistyösuhteita, Laakso sanoo.