Globaalit yritykset sekä suuret kotimaiset toimijat ovat kiinnostuneita yhteistyöstä Teemu Pukin kanssa, kertoo Jouko Lehtoranta. Hän on Pukin urheilumanageri, joka huolehtii yhteistyökumppaneiden ja sponsorien kanssa tehtävistä sopimuksista.

”Teemun häikäisevistä peliesityksistä johtuen neuvottelupöydässä on tällä hetkellä useita asioita. Rauta on positiivisella tavalla kuumaa”, Lehtoranta sanoo.

Koska neuvottelut ovat vielä kesken, yritysten nimiä ei voi toistaiseksi paljastaa. Kiinnostus Pukkia kohtaan on kuitenkin kasvanut räjähdysmäisesti, eikä esimerkiksi ilmassa leijuva sopimuksettoman brexitin uhka ole Lehtorannan mukaan vaikuttanut asiaan.

Ensimmäistä Valioliiga-kauttaan pelaava Pukki on tehnyt viidessä ottelussa kuusi maalia. Hän on maalipörssissä kolmannella sijalla, yhden maalin päässä jaetusta kärkisijasta. Pukki sai Valioliigan virallisen Kuukauden pelaaja -palkinnon viime viikolla.

Lehtorannan mukaan yhteistyökumppaneiden kiinnostus Pukkia kohtaan on kasvanut koko viime kalenterivuoden ajan. Pukki nousi edelliskaudella Englannin mestaruussarjan maalikuninkaaksi, ja hänen joukkueensa Norwich City lunasti paikan Valioliigaan.

Kymenlaakson kauppakamarin entinen toimitusjohtaja Lehtoranta on tehnyt yhteistyötä kotkalaislähtöisen Pukin kanssa 13 vuoden ajan. Hänen mukaansa paikalliset yritykset ovat uskoneet Pukin kykyihin ja tukeneet nuorta pelaajaa alusta lähtien. Tätä nykyä yhteistyökumppaneiden mittasuhteet ovat kasvaneet.

Siinä missä suomalaishiihtäjien sponsorit näkyvät logoina urheilijoiden verryttelyasuissa, Pukin tasoisen jalkapalloilijan tapauksessa tilanne on toinen. Mahdolliset yhteistyökumppanit saavat näkyvyyttä esimerkiksi Pukin pitämien tiedotustilaisuuksien taustalakanoissa tai voivat käyttää Pukkia markkinointiviestinnässään.

Eräs Pukin pitkäaikaisimmista yhteistyökumppaneista on urheiluvaateyhtiö Adidas.

”Nuoret kiinnittävät huomiota siihen, millaisissa kengissä heidän idolinsa pelaa. Tämänkaltainen yhteistyö on sekä yritykselle että urheilijalle itselleen hyödyllistä”, Lehtoranta sanoo.

Välillistä hyötyä Pukin menestyksestä on ollut myös Suomen palloliitolle. Maajoukkueen pelipaitaa Pukin numerolla on myyty Suomen palloliiton myynti- ja markkinointijohtajan Mikko Variksen mukaan erittäin hyvin.